Druk, druk, druk Druk, druk, druk

Veel armbanden, meerdere leersoorten en wilde dessins. Meer is dit najaar meer.

PHOTO © PETER STIGTER FILENAME IS DESIGNER NAME FALL/WINTER 2011

Van de Love-bracelet van Cartier, de beroemde gouden armband met schroefjes erop, is sinds kort een nieuwe versie verkrijgbaar. Een dubbele. Aan de gouden armband zit een extra armband vast, geheel versierd met diamanten, wat ’m meteen vijf keer zo duur maakt als een enkele: zo’n nieuwe Love-bracelet kost bijna 24.000 euro. Met de dubbele armband speelt Cartier in op een behoefte, zegt pr-manager Mike van Kinderen. „De trend is nu meer armbanden en meer kleuren goud met elkaar combineren.”

Wat heet: een volle onderarm (of twee) is enorm in de mode, waarbij het vooral zaak lijkt niet alleen de verschillende kleuren goud en zilver te combineren, maar ook duur en goedkoop, om zo een persoonlijke en unieke mix te krijgen. Een antieke gouden armband naast een plastic, door een kleuter gemaakt exemplaar, naast een kunststof maar evengoed dure armband van Chanel, naast een of twee zilverkleurige horloges, een leren veter, etcetera. Fotografen die voor blogs en tijdschriften bezoekers van de internationale modeshows fotograferen, hebben van de onderarm dit najaar bijna een aparte categorie gemaakt.

En de wildheid stopt niet bij de arm. De mode bevindt zich in een uitbundige, kleurrijke fase. Bij een woest bebande arm komt bij voorkeur een tas waarin meerdere soorten leer gecombineerd zijn. Ook meerkleurige schoenen zijn dit seizoen enorm in trek (liefst met een hak in nog een derde kleur), net als kledingstukken waarin meerdere wilde dessins worden gecombineerd.

Geen ontwerper die de behoefte aan drukte beter heeft aangevoeld dan Dries van Noten, die dit seizoen zowel patchworkkleren (de meeste stukken uit zijn collectie zijn gemaakt van verschillende stoffen en dessins) als drukke schoenen als drukke tassen als brede armbanden heeft. Hij liet zich voor zijn vrouwen-collectie inspireren door de kostuums van de Ballets Russes uit het begin van de vorige eeuw. De makers van die kostuums gebruikten allerhande materialen, duur en goedkoop, door elkaar. Maar Van Noten is natuurlijk lang niet de eerste die sindsdien inzet op een gedurfde mix. De Spaanse confectiemerken Custo en Designual zijn er groot mee geworden. De patchworkwinterjassen van het laatste merk zijn al jaren een hit onder – niet per se modieuze – Nederlandse vrouwen.

Liefhebbers van uitbundig kunnen vanaf 17 november ook terecht bij H&M, voor de feestcollectie Versace for H&M, waarvoor, met een perfect gevoel voor timing, diverse uitbundige dessins uit het archief zijn getrokken die onderling goed te mixen zijn.

In dat laatste zit natuurlijk het geheim van een gelaagde drukke outfit. Met armbanden gaat het niet snel fout, maar het mixen van dessins eist een goed oog. Handig daarom dat de combinaties zo vaak prefab verkrijgbaar zijn.