Vrouwbeeld

Jennifer van Tuyl gaat een ander vrouwbeeld in de media neerzetten. Zij begon daarmee woensdagavond in De Wereld Draait Door. Het andere vrouwbeeld was naakt, blauw geschilderd, stond plotseling voor de camera en gaf de presentator een kusje.

Gisteren maakte Van Tuyl (38) bekend dat haar ‘creatief bureau’ Femme X erachter zit. Ik bel haar op, benieuwd hoe een blote blauw geverfde streaker met leuke borsten onopvallend een tv-studio binnenkomt. Dat, zegt Jennifer van Tuyl, kostte twee maanden voorbereiding. Ook had het model een blauw wikkeljurkje aan, dat ze op het laatste moment heeft uitgetrokken. Zodoende.

Mooi. Door naar het andere vrouwbeeld in de media. Nederlandse praatprogramma’s houden van vrouwen die iets met vrouwbeelden doen. Zo trad de afgelopen week Marianne Zwagerman nog uitgebreid op in Pauw & Witteman. Zij blondeerde eerst haar haren en schreef toen iets waarin het woord ‘mutsenparadijs’ voorkomt: bingo. De naast Zwagerman gezeten staatssecretaris Henk Bleker werd zichtbaar opgewonden en enigszins onbesuisd van de auteur, wat resulteerde in dat rampzalige briefje met de uitnodiging voor een voetbalwedstrijd, dat Bleker over tafel schoof naar Mauro Manuel. Zulke gevolgen kan het neerzetten van vrouwbeelden dus hebben.

Jennifer van Tuyl leerde als communicatiemanager dat je binnen bedrijven, zeg maar, altijd met de mannelijke dominantie rekening moet houden. En daar is ze het dus totaal niet mee eens. Qua afhankelijkheid willen jonge vrouwen gewoon wat sterker worden neergezet: doorpakken met je vrouwelijke charmes en je zachtheid. Een soort van spiegel voorhouden aan de mensen wil ze. Realiseren wat je bent. Jennifer van Tuyl heeft dat proces namelijk ook doorlopen en wil nu provoceren en een stukje discussie uitlokken. Vrouwen laten nadenken over hoe je onderneemt en dat binnen een bepaald kader neerzetten. Eens met een beetje zelfspot en humor je zachte kanten omarmen.

Jennifer van Tuyl geeft nu twee workshops. In ReCreateHer leert zij vrouwen zichzelf door personal branding ‘in de markt te zetten’. In BrandNewWoman reikt zij ‘innovatieve handvatten’ aan. Voor de workshops, die een halve dag duren, vraagt Van Tuyl de schattige som van vijfenzeventig euro.

Op de website van Femme X stuit je meteen op een paaldanseres. Die doet denken aan de Amerikaanse paaldanshype van vijf jaar geleden, waar hoogopgeleide vrouwen en zelfs feministen toen korte tijd doende waren hun innerlijke lellebel te omarmen. Deze mode werd al snel beëindigd door de journaliste Ariel Levy, die er het uitstekende boek Female Chauvinist Pigs over schreef. In hun zucht naar succes worden vrouwen even seksistisch als mannen, vond Levy.

Het boek verscheen ook in Nederland, maar tevergeefs. Ik ben, na Shownieuws, pas de tweede die Jennifer van Tuyl belt. Dit zal de komende dagen ongetwijfeld veranderen.