Unilever houdt last van dure grondstoffen

Unilever komt opnieuw met positieve kwartaalcijfers. Maar toch zal de brutowinst dit jaar zal op zijn best gelijk blijven aan vorig jaar.

Shampoo voor beschadigd haar, van Dove. Axe Effect-deodorant. Vaseline voor mannen (vooral in Azië populair). Prodent-tandpasta voor wittere tanden.

Uit de cijfers die voedings- en wasmiddelenconcern Unilever vanochtend presenteerde, blijkt dat vooral de omzet van persoonlijke verzorgingsproducten in het derde kwartaal is gegroeid. De omzet van deze producten bedroeg 4,1 miljard euro, 11,3 procent meer dan in diezelfde periode vorig jaar.

De totale omzet van Unilever bedroeg in het derde kwartaal van dit jaar 12,1 miljard euro. Afgezien van de negatieve invloed van valutaschommelingen is dat 4,9 procent meer dan een jaar eerder. En het is precies de omzet die analisten voorspelden.

Paul Polman, sinds drie jaar bestuursvoorzitter van Unilever, gaf een toelichting op de kwartaalcijfers. Hij noemde de resultaten „vooral bemoedigend tegen de achtergrond van een zeer onzekere consumentenvraag, zeer turbulente grondstoffenmarkten, natuurrampen en geopolitieke onzekerheid op veel plaatsen in de wereld”. Maar hij wees er ook op dat Unilever – eerder dan zijn concurrenten – prijsverhogingen heeft doorgevoerd. Het zeep- en voedingsmiddelenbedrijf, dat 63.000 mensen in dienst heeft, kampt al langer met de hoge prijs van grondstoffen. Palmolie bijvoorbeeld, dat in vrijwel alle artikelen van het concern wordt verwerkt, werd circa 45 procent duurder. Unilever maakt dit jaar zo’n 2,5 miljard euro extra kosten vanwege de gestegen grondstofprijzen. Doorberekenen aan de consument was onvermijdelijk. Maar Unilever besloot niet alleen de kosten door te berekenen,maar ook kleinere marges te hanteren. „We hebben geprobeerd de impact van de inflatie van grondstofprijzen op de consument te verlichten”, zo lichtte Polman die keuze toe. Het concern verhoogde zijn prijzen met 5,8 procent ten opzichte van het derde kwartaal van 2010. Hij verwacht dat door de lagere marges de brutowinstmarge voor het hele jaar 2011 in het beste geval gelijk blijft ten opzichte van vorig jaar of iets daalt. Volgend jaar verwacht Unilever minder last te hebben van de grondstofprijzen. Hoewel de prijs van olie nog altijd hoog is, stabiliseren of dalen de prijzen van de meeste andere grondstoffen.

Na de bekendmaking van de kwartaalcijfers zakte het aandeel van het Brits-Nederlandse Unilever op de Amsterdamse beurs met 1,8 procent. Rond het middaguur was de waarde van het aandeel 24,24 euro.

De belangrijkste groei van Unilever zit nog altijd in opkomende markten: de omzet in Azië en Afrika steeg met 12,4 procent. In West-Europa steeg de omzet met 0,5 procent, tegenover een daling van 2,7 procent in het eerste kwartaal van dit jaar. Het slechte weer in de zomermaanden zorgde in Europa voor tegenvallende ijsverkopen. De ijsjes deden het wel goed in Latijns-Amerika en Azië. Magnum werd geïntroduceerd in de Verenigde Staten, Indonesië en Maleisië.

Azië is met landen als China, India, Indonesië en Turkije de grote groeimarkt van Unilever. Maar tegelijk, zo benadrukte Polman, vonden er ook op het continent natuurrampen plaats die de omzet nadelig beïnvloedden: de overstromingen in Thailand en de Filippijnen en, eerder dit jaar, de aardbeving en de daaropvolgende tsunami op Japan.