Musea moeten het wereldwijde web leren omarmen

Lauren Cornell werd op haar 27-ste benoemd tot directeur van Rhizome, het innovatielab van het New Museum in New York. Met haar 32 jaar is ze de jongste gastcurator van What’s Next? De installaties in ‘haar’ onderdeel van de tentoonstelling, Circulate, combineren beeldende kunst, fotografie en digitale beelden.

Waarom heb je de titel ‘Circulate’ gekozen als titel voor jouw zaal?

„Ik wil inzichtelijk maken wat het effect op de fotografie is van de eindeloze beeldenstroom die nu circuleert.”

Op het net?

„Niet alleen. Foto’s verschijnen in een magazine, worden gescand, online verstuurd, opnieuw opgeslagen. Daarbij gaan data verloren en data worden aangevuld.”

Is dat goed of slecht?

„Ik heb er geen waardeoordeel over. Het is een gegeven. De eindeloze circulatie van beelden is ook een inspiratiebron. In mijn zaal hangt bijvoorbeeld werk van Oliver Laric. Hij liet zich inspireren door de protestantse reformatie. Ook toen werden beelden bewerkt. Met een 3D-printer heeft hij die geschonden beelden nagemaakt, steeds net iets anders gekleurd.”

Gaan we straks nog naar het museum?

„Ja, mits musea rekening houden met het groeiende aanbod. Er is zo veel cultuur en kunst, musea moeten duidelijk maken waarom zij voor een bepaalde collectie kiezen. En niet bang zijn om grenzen over te steken, foto’s te gebruiken in combinatie met andere media, zoals video en internet. Musea moeten het wereldwijde web leren omarmen.”