Brouwers weet hoe hij zijn personages moet laten sterven

Romeo & Julia op een schilderij van de Engelse kunstschilder Ford Madox Brown

Niet Shakespeare of een andere grootheid uit de wereldliteratuur schreef de  mooiste sterfscène ooit, maar Jeroen Brouwers. Dat is de uitkomst van een onderzoek dat het Vlaamse Radio 1-programma Joos samen met De Standaard der Letteren hield.

‘Sjalom, Nathan, ik til zijn hoofdje op dat licht is als een strandbal, en trek er een kussen onder vandaan. Na voor de tweede keer, strelend zijn oog te hebben dichtgevouwen, dat opnieuw als door de werking van een springveertje is opengeklapt -een doosje met een blauw steentje erin, dat mij aankijkt- druk ik, pers ik met mijn volle zwaarte het kussen op zijn gezicht, minuten lang.

Vijftien, veertien, dertien, Nathan jongen, het spijt me allemaal zo, mijn hele leven, alles spijt me, voor jou, voor mij, twaalf, elf, tien, negen, had toch een andere vader uitgezocht.’

Bovenstaande scène uit Datumloze dagen, waarin een vader zijn zieke zoon uit zijn lijden verlost, is de mooiste sterfscène die ooit op papier verscheen. In Vlaanderen organiseerde men een poll om te bepalen wie nu precies de schrijver is van de mooiste sterfscène ooit.

De tweede plaats is voor A.F. Th. van der Heijden, voor de passage in Het schervengericht waarin de dood van een foetus in de buik van actrice Sharon Tate wordt beschreven. Op Van der Heijden volgt Shakespeare, voor de wijze waarop hij Julia laat sterven in Romeo & Julia.

De tien scènes waaruit gekozen kon worden zijn hier te lezen.