Alle kroketten komen nu samen

De bekendste krokettenmerken willen fuseren. Met de combinatie van Ad van Geloven en Royaan ontstaat een bedrijf met 250 miljoen omzet.

Kroket van Kwekkeboom Foto NRC H'Blad, Maurice Boyer 031128

Noem drie krokettenmerken.

Goede kans dat de quizkandidaat op deze vraag als eerste noemt: Mora, Kwekkeboom en Van Dobben. De bekendste kroketfabrikanten van Nederland willen nu samen verder.

Gisteren kondigden de twee moederbedrijven van deze merken, Ad van Geloven en Royaan, het voornemen aan van een volledige fusie. Mocht de mededingingsautoriteit in Brussel ermee instemmen, komen hiermee 13 voedingsmerken onder één dak. Behalve de drie kroketmerken ook de kaassouflés van Bakker, de loempia’s van Mayam, de gehakstaven van Willy Dokter en de sateetjes van Hebro.

Er ontstaat een combinatie van 1.100 medewerkers, in Nederland en België, met een omzet van bijna 250 miljoen euro. Meer financiële details zijn niet bekend gemaakt.

Volgens het management van beide bedrijven is de fusie nodig om verder groei in de snel consoliderende markt van ‘gemaksvoeding’ te bereiken. „Dit is een offensieve stap”, zegt Peter Doodeman, directeur van Ad van Geloven en de beoogde topman van de nieuwe combinatie. Hij ziet de markt waarop hij en Royaan opereren veel breder dan alleen die van de (diepvries)snacks in supermarkten, tankstations en in de horeca. „Kijk naar de stations. Daar kunnen reizigers ook kiezen voor een pizzapunt of een broodje worst van Unox.” Hij schat dat het gezamenlijke aandeel op die markt in op „10 tot 15 procent”.

Behalve van een sterk consoliderende markt van oer-Hollandse voedingsmiddelen – zowel Ad van Geloven als Royaan wisten de afgelopen jaren vooral door overnames sterk te groeien – staan de twee concerns voor nóg een moderne ontwikkeling van het Nederlandse bedrijfleven. Ze zijn beide in handen van private equity-investeerders en hebben in korte tijd verschillende eigenaren gekend. Royaan ontstond in 2007 toen Buitenhuis Snacks uit Wijk bij Duurstede concurrent Cold Food uit Oostzaan overnam, dat toen al beschikte over de kroketmerken Van Dobben en Kwekkeboom. Grote financier van deze overname was NPM Capital, de investeringsmaatschappij van SHV, die 95 procent van de aandelen in handen kreeg.

Ad van Geloven, ruim een halve eeuw geleden door de naamgever opgericht, kwam in 1989 in handen van het Britse voedingsconcern Hazlewood en werd in 2001 overgenomen door Gilde Investments Partners. Die verkocht het bedrijf uit Tilburg na twee jaar door aan een van de fondsen van private-equityfirma Egeria (sinds twee jaar ook eigenaar van deze krant). In 2008 stond de volgende investeerder op de stoep: Lion Capital uit Engeland. Twee jaar eerder had Ad van Geloven zich versterkt met de aankoop van Mora van Unilever.

De twee directeuren die de volgende fusie moeten begeleiden zeggen dat de beoogde fusie slechts commercieel is gedreven. Bart Bakker van Royaan: „Ik heb van onze grootaandeelhouder geen enkele druk ervaren om te verkopen. En voor Doodeman geldt hetzelfde.”

Aardigste detail van de recente geschiedenis van de twee grote krokettenfabrikanten: één van de bestuurders die Lion Capital vanuit Londen bij de houdstermaatschappij van Ad van Geloven neerzette om een oogje in het zeil te houden is een Italiaan. Zijn naam: Matteo Corà. Precies: Van Mora.