‘Wall-mart van het boek’

Deze week is de Antwerpse Boekenbeurs begonnen. Voor de 75ste keer. Het blijkt een opmerkelijk evenement te zijn. Bij boekenevenementen als de Frankfurter Buchmesse draait het volledig om vakgenoten, in Antwerpen staat de klant centraal.

„De Antwerpse Boekenbeurs is de Wall-Mart van het boek”, zegt auteur Saskia de Coster. „Mensen die zelden boekhandels bezoeken, schaffen hier stapels aan.”

Gisteravond opende de grootste boekenbeurs van de Benelux – voor de 75ste keer en onder relatief gelukkig gesternte. De Vlaamse boekenverkoop zit iets in de lift, in tegenstelling tot de kwakkelende Nederlandse. Sinds 1932 trekken Vlaamse lezers in de herfstvakantie naar Antwerpen. Dit jaar zullen waarschijnlijk 175.000 mensen de 101 stands op het evenement in de Antwerp Expo bezoeken. Tussen de twee miljoen boeken – 60.000 titels – moeten de bezoekers hongerig speuren naar de kookboeken van tv-kok Jeroen Meus. En waar liggen de boeken van de razend populaire Santa Montefiore?

Uitgevers mogen op de beurs rechtstreeks verkopen, wat het evenement extra lucratief maakt. Toch gaat het de uitgevers niet puur om de omzet. „Als je het afzet tegen de jaaromzet”, zegt Chris Boudewijns van uitgeverij De Bezige Bij Antwerpen, „is onze beursomzet slechts 2 à 3 procent.” Bovendien is het duur er tien dagen aanwezig te zijn, zegt Els Wouters, verantwoordelijk voor het Belgische segment van uitgeverij Contact. „Je moet als uitgever je plek huren. Dat kost veel geld.”

De grootste waarde van de boekenbeurs schuilt in de publiciteit. Grote kranten als De Standaard, De Morgen en het tijdschrift Knack geven met speciale bijlages aandacht aan de beurs. Bovendien loopt de verkoop dóór. Boudewijns: „Boeken die worden aangeboden tijdens de beurs verkopen nog steeds tijdens Sinterklaas en Kerst.” Zo dicteert de Beurs de Vlaamse boekenverkoop in het najaar.

Dit artikel werd gepubliceerd in NRC Handelsblad op Maandag 31 oktober 2011, pagina 16 - 17. Abonnees kunnen het hele artikel hier lezen.