Torrents zijn niet cool

23-02-2011, Rotterdam. Jonge columnist, Rutger de Uay. Foto Bas Czerwinski

Torrents zijn niet cool. Jarenlang waren BitTorrents – waarmee fans op internet muziek of films kunnen delen – mijn grote redding als ik plots een aanval van aanbidding had voor een artiest of film en ik mezelf te arm vond om een cd, dvd of ander medium te kopen. Binnen enkele minuten had ik de content op mijn computer en was ik weer gelukkig. Maar nu Spotify en YouTube de dienst uitmaken , vraag ik me af of torrents ooit wel cool zijn geweest.

Nee, zo ontdekte ik. Toen ik gisteren aan ongeveer negentien mensen op school vroeg of ze wisten wat een torrent was, waren er maar drie mensen die wisten wat het was. Eén persoon maakte wel eens gebruik van deze torrents, en de rest had geen enkel benul hoe je ze moest downloaden. Natuurlijk spreekt mijn school niet voor alle middelbare scholieren, maar het geeft een redelijk beeld. Hoewel ik zelf aardig fan ben van de torrents omdat A) bijna alles wat je zoekt online staat en B) het snel en gratis is, blijkt dat mijn leeftijdsgenoten dat niet met mij kunnen delen.

Nu worden torrents ouderwets, want dankzij mijn Spotify-abonnement en sites als 22tracks.com en de Luisterpaal van de VPRO zit ik bijna nooit zonder muziek. En voor de hoge nood heb ik YouTube met zijn hinderlijke reclames.

Ondanks dat blijf ik toch torrents downloaden en cd’s kopen omdat sommige artiesten niet op Spotify of een van de andere sites staan. Nu nog mijn mobiele telefoonprovider aanzwengelen zodat het 3G-netwerk eens goed wordt en mijn stream niet steeds wegvalt als ik op de fiets of in de trein zit.