Liefde op de set

Afgelopen zomer trouwden James Bond-ster Daniel Craig en actrice Rachel Weisz stiekem nadat ze verliefd waren geworden tijdens het draaien van Dream House. Er gaat een merkwaardig erotiserende werking uit van de filmset.

*** THE DECADE IN PICTURES *** Brad Pitt and Angelina Jolie arrive for the US premiere of Ocean's Thirteen, 05 June 2007 at the Grauman's Chinese Theater in Hollywood. AFP

Die kus. Die blik. Zou je het kunnen zien? Dat ze verliefd waren, of werden? Precies op het moment dat ze die scène speelden?

Vanaf deze week draait de horrorthriller Dream House in de bioscopen. Ondanks A-regisseur Jim Sheridan (bekend van geëngageerde films als In the Name of My Father en Brothers) en een sterrencast aangevoerd door Daniel Craig en Rachel Weisz een beetje een doorsneefilm, waar je na het leegeten van je bak popcorn niet lang bij zou blijven stilstaan.

Maar de film heeft een geheel andere aantrekkingskracht. Afgelopen zomer werd bekend dat Craig en Weisz stilletjes waren getrouwd nadat ze elkaar vorig jaar op de set van Dream House hadden leren kennen. James Bond die in het huwelijk treedt! Met zijn tegenspeelster! Jammer genoeg was ze geen Bond-girl, maar Weisz is als ster uit de Mummy-films bekend genoeg om een kleine golf sensatie in de tabloids te veroorzaken. Mr. and Mrs. Craig: Hollywoods nieuwste droompaar.

Je kunt nog wel zo’n chique filmkijker zijn, er is toch altijd dat ene schuldige genoegen waar je niet aan kunt ontsnappen: dat film over echte mensen gaat, gespeeld door goden. En dat er niets lekkerder is dan je aan het off screen-leven van die filmsterrenhalfgoden te vergapen. Je wilt precies weten hoeveel ze zijn afgevallen voor een rol. Met hoeveel ter dood veroordeelden ze ter voorbereiding op een andere rol hebben gesproken. Maar vooral hoe het was om die ene ster te kussen.

Hoe verleidelijk is het dus om nu naar Dream House te kijken, bijvoorbeeld naar die idyllische openingsscène (het is avond, het sneeuwt, Craig komt thuis en valt zijn vrouw in de armen), met de gedachte dat hoofdrolspelers Craig en Weisz elke dag met vlinders in hun buik naar hun werk zijn gegaan. Als toeschouwer speur je de beelden af naar snippertjes bewijs voor hun romance. Zouden ze verliefd zijn geworden omdat ze een echtpaar moesten spelen? Die kus, die blik. Is dat gespeeld of echt? Waren ze toen al verliefd? Wisten ze het toen al van elkaar?

Het is niet de eerste keer dat acteurs en actrices het met elkaar aanleggen. Sterker nog, dat is eerder regel dan uitzondering. Maanden intensief met elkaar werken brengt de nodige intimiteit en emotie teweeg. Iedereen doet het. „Birds do it, bees do it. Even educated fleas do it. Let’s do it, let’s fall in love”, zoals Cole Porter zingt. Je hoeft de lange lijst met Hollywoodhuwelijken, affaires en romances, verliefdheden en buitenechtelijke relaties er maar op na te gaan om te zien dat hij gelijk heeft. Bogie en Bacall deden het. Je kon ze verliefd zien worden in To Have and Have Not (1944), waarin de ultracoole (en slechts 19 jaar oude) Lauren Bacall de stoere Humphrey Bogart (toen 45) voor de ogen van miljoenen bioscoopbezoekers versiert. Relatiekomediesterren Katharine Hepburn en Spencer Tracy deden het discreet. In een buitenechtelijke affaire tot aan zijn dood. En seksverslaafden als Colin Farrell, seriedaters als Scarlett Johansson en professionele hartenbrekers als Cameron Diaz doen het nog steeds. Of denk aan Penelope Cruz, die voordat ze tot rust kwam bij Javier Bardem (ontmoet op de set van Vicky Cristina Barcelona ) standaard verliefd werd op haar tegenspelers: Matt Damon (All the Pretty Horses), Nicolas Cage (Captain Corelli’s Mandolin), Tom Cruise (Vanilla Sky) en Matthew McConaughey (Sahara).

Wat dat betreft is het cliché van seks op de werkvloer in Hollywood misschien wel net een beetje meer waar dan in de rest van de wereld. Er zit ook een tragische keerzijde aan, want wie ontmoeten die filmsterren nou helemaal? Toch alleen elkaar? Eerst zes weken op elkaars lip op een exotische locatie. Dan al die persrondjes en publiciteitsrondjes in de rest van het filmreservaat. Als er geen echte seks is, dan is er toch altijd nog de suggestie van mooie mensen en glamour – lees: seks – handig gebruikt door de marketingsmachines van de studio’s die al vanaf de begindagen van de cinema weten: sex sells, al helemaal als je een film hebt te verkopen. In die begindagen deinsde men er ook niet voor terug om relaties compleet te verzinnen.

Hoezeer seks handelswaar is zie je bij Brangelina, ’s werelds beroemdste showbizzkoppel. Brad Pitt en Angelina Jolie zijn een nieuwe entiteit, een merknaam bijna. De twee vielen voor elkaar op de set van de actiekomedie Mr. and Mrs. Smith (2005), waarin ze een echtpaar met een dubbelleven als huurmoordenaars speelden. Pitt was destijds getrouwd met Jennifer Aniston, maar viel als een blok voor notoire verleidster Jolie (eerder getrouwd met acteurs Jonny Lee Miller en Billy Bob Thornton). En hoewel het stel heftig ontkende dat er iets meer was dan vriendschap, wist de wereld wel beter. Jolie had al langer de reputatie van seksbeest, en het collectieve filmpubliek smulde mee. De bijdrage van de roddelpers aan het succes van de film was enorm. Want zou je het kunnen zien?

Jolie gaf een paar jaar later in The New York Times toe dat de vonken destijds meteen overgesprongen: „Hoeveel kinderen kunnen de film zien waarin hun ouders verliefd worden?” Maar ze voegde eraan toe zich te realiseren dat ze heel wat uit te leggen heeft. Haar oudste zoon Maddox was destijds zeven jaar en zou ooit zijn ouders googlen, vreesde ze.

Privacy is een gecompliceerd concept. Want Brangelina, zoals het stel door de koppenmakers van roddelrubrieken is genoemd, verdween nooit meer uit de glossy’s, een stuk of wat kinderen en evenzoveel huwelijkscrises later.

Waarom kijken we er zo graag naar? Simpel. Het liefdesleven van Hollywood wekt de indruk alsof films tot leven komen. En als films tot leven kunnen komen, dan misschien ook voor ons gewone stervelingen. Hoewel de term Hollywoodhuwelijk, toch meestal het gevolg van zo’n setromance, over de jaren heen min of meer synoniem werd voor impulsieve verliefdheden en snelle, smerige scheidingen, zijn er wel degelijk voorbeelden waarin het wel goed ging.

Discretie is het toverwoord. Vooral niet geloven dat het leven off screen net zo spannend en dramatisch is als in de film. Wie weet er iets opwindends te vertellen over Tom Hanks en Rita Wilson? Bijna 25 jaar samen. Toen acteur Paul Newman in 2008 overleed, was hij 50 jaar getrouwd met actrice Joanne Woodward. Over hun huwelijk viel niet meer te melden dan dat zij het vervelend vond dat hij zo van autoraces hield en hij haar elke dag aan het lachen maakte.

Hollywoodhuwelijken overleven alleen als ze naar buiten toe zo saai en gewoontjes mogelijk lijken. Als de camera niet in de buurt is om je te maken, is hij er ook niet om je te breken. Dat hebben Daniel Craig en Rachel Weisz begrepen. Ze trouwden in het diepste geheim, met alleen de kinderen uit eerdere relaties en een tweetal vrienden als getuigen. De pers kreeg geen voet tussen de deur.

Filmsterren trouwen vaak met elkaar als een verlengstuk van hun filmleven, omdat ze uit dezelfde klatergoudwereld komen en omdat in die verrukkelijke schijnwereld van de cinema het leven van een ster vaak net een film lijkt. Maar in het echte leven wordt niet alles in drie akten en een snelle catharsis opgelost. De louterende werking die film voor het publiek heeft, heeft hij voor de sterren niet als ze in hun eigen sprookjes gaan geloven.

En wij? Wij willen helemaal geen sterren die net zo leven zoals wij. Gefeliciteerd Mr. and Mrs. Craig, maar geef ons maar sterren met de broek op de knieën. Hugh Grant op de Sunset Strip, Elizabeth Taylor, acht keer in het huwelijk getreden, Ingrid Bergman die begin jaren vijftig een schandaal veroorzaakte door zwanger te raken van de gehuwde Italiaanse filmregisseur Roberto Rossellini. Charlie Sheen, of zelfs Arnold Schwarzenegger die zijn huishoudster bezwangert. Helden die van hun voetstuk vallen. Seks op de set: alleen de suggestie al zorgt ervoor dat de film doorgaat als het licht in de zaal al lang weer aan is.