'Je snapt het als je beetje scheel kijkt'

Rosto, maker van de voor een Oscar ingezonden film The Monster of Nix, vond inspiratie bij Synecdoche, New York.

Amsterdam, portret van Rosto.muhl.FOTO Bart MŸhl 15-09-2011 Bart M?hl

„Wat de belangrijkste film is hangt van de dag af, van de context, van waar je mee bezig bent en waar je aan denkt. Nu is Synecdoche, New York (2005) van Charlie Kaufman de beste film van het millennium. Omdat hij niet vaak genoeg onder de aandacht gebracht kan worden. Een zwaar onderschat meesterwerk. Ik ben lichtelijk verslaafd aan die film en moet hem eens in de zoveel tijd weer zien.

„Ja, ik weet hoe je die titel uit moet spreken, si-nek-do-ki, dat verwijst niet alleen naar de stijlfiguur waarbij een deel het geheel aangeeft en andersom, maar ook naar het stadje Schenectady in New York, waar de film zich deels afspeelt.

„Synecdoche, New York is het regiedebuut van scenarist Charlie Kaufman, die we kennen van moderne klassiekers als Being John Malkovich en Adaptation, en niet te vergeten Eternal Sunshine of the Spotless Mind. Het is een naar zichzelf verwijzende en op zichzelf reflecterende film over een theatermaker die het ultieme theaterstuk wil maken en erachter komt dat dat dan één op één de werkelijkheid zou moeten representeren. Het is letterlijk een luchtkasteel. Langzamerhand voel je het slimme van de film in pure poëzie overgaan. De film geeft je veel om op te kauwen. Vitaminen voor de ziel. Grote thema’s worden op zo’n spiegellabyrintische manier gebracht dat je ze alleen snapt als je er een klein beetje scheel of door je oogharen naar kijkt.

„Cinema doet iets heel magisch. We zitten met z’n allen in een grote donkere ruimte te geloven in spookbeelden, in een fantasmagorie die even waar is. Misschien dat de kijker wat dat betreft soms een beetje ondervoed is. Ik hou van films die heel direct tot je gemoed spreken. Dat probeer ik zelf ook. Niet alles narratief dichttimmeren. Een beetje buiten de lijntjes kleuren, zoals The Monster of Nix. Een Rosto-film is een universum waar je actief in participeert in plaats van passief naar kijkt.”

Dana Linssen

    • Dana Linssen