Overdosis tech bij 25 meeste waardevolle blogs

Humor, media, roddels en heel veel technieuws: dat zijn de onderwerpen waarmee  succesvolle Amerikaans sites scoren. Er is nog steeds geld te verdienen met blogs, blijkt uit de top 25 van de meest waardevolle weblogs.   Met de honderden miljoenen leden voor Twitter en Facebook zou je denken dat we al onze tijd online inmiddels

Gawker.com: 318 miljoen dollarGawker.com: 318 miljoen dollar

Humor, media, roddels en heel veel technieuws: dat zijn de onderwerpen waarmee  succesvolle Amerikaans sites scoren. Er is nog steeds geld te verdienen met blogs, blijkt uit de top 25 van de meest waardevolle weblogs.

 

Met de honderden miljoenen leden voor Twitter en Facebook zou je denken dat we al onze tijd online inmiddels op sociale netwerken doorbrengen. Maar ouderwetse weblogs – de eersten doken op rond 1995 – zijn nog lang niet uitgerangeerd. Zo stuurt Drudge Report, een bijna prehistorisch uitziende verzameling links naar andere verhalen, meer bezoekers door naar andere websites dan Facebook.  Drudge Report, opgericht in 1997, is een van de websites die hoog scoort in een veelzeggend lijstje van 247wallst.com (zelf ook een blog).

Er staan veel technologieblogs bij de opsomming, met een hoge notering voor de Apple-roddels van MacRumors (en diens partnersites Appleinsider, 9to5mac en TUAW). Andere sites die zich concentreren op technologie zijn BusinessInsider, VentureBeat, ReadWriteWeb, Mashable en GigaOm. Bovenaan staat echter Gawker.com, een blog dat het leukste en meest opvallende nieuws uit de Amerikaanse media verzamelt. De blog biedt filmpjes en humor om te lachen over beroemde Amerikanen of bizar nieuws als ‘Smurf neergeschoten in LA;  Gargamel geen verdachte’.

Ondanks die meligheid is bloggen een volwassen bezigheid en zijn weblogs een interessante investering: vorig jaar nam internetbedrijf AOL weblog The Huffington Post voor ruim 300 miljoen dollar (215 miljoen euro). AOL had in 2005 al Weblogs Inc gekocht,  met onder meer het bekende technologieblog Engadget. Ook kocht AOL Techcrunch, een invloedrijk weblog over jonge bedrijven die zich met sociale media en technologie bezighouden.

Er zijn nog genoeg interessante blogs te koop, zegt 247wallst.com. De redactie schatte de handelswaarde van de blogs op basis van de  grootte van het publiek, de advertentie-inkomsten en eventuele lucratieve bijzaken zoals georganiseerde congressen en conferenties. Ook houdt de lijst  er rekening mee hoe groot het afbreukrisico is als de oprichter vertrekt. Dat kan het karakter van een blog ingrijpend veranderen; vaak worden de sites maar door een handjevol mensen vol geschreven. Zelfs de nummer één, Gawker.com, telt een bescheiden redactie van twaalf mensen. De grootste uitgaven voor weblogs zijn dan ook vaak niet de personeelskosten (wat bij traditionele media wel het geval is). In plaats daarvan betalen blogs veel commissie aan advertentienetwerken. Om meer verkeer te genereren hebben de weblogs zich volledig opgetuigd met Twitter, Facebook en Google+ integratie.

Nieuw technologieblog: The VergeNieuw technologieblog: The Verge

Een overname van een weblog is geen garantie tot succes, zo blijkt uit  de recente geschiedenis van de AOL-blogs. Zo moest Techcrunch-oprichter Michael Arrington het veld ruimen omdat hij niet alleen over beginnende technologiebedrijven schreef, maar ook in hen investeerde. Arrington stopte er abrupt mee, na een ruzie met zijn AOL-baas, Arianna Huffington. Bij het succesvolle blog Engadget is een leegloop gaande: de belangrijkste auteurs zijn kort na elkaar vertrokken en richtten zelf een technologiesite op, onder de naam TheVerge (limiet of rand). Daarmee gaan ze de strijd  aan tegen hun oude werkgever, AOL. Vandaag trapt oprichter Joshua Topolsky af met versie 1.0 Van The Verge. “Maar versie 1.1. en 1.2 staan al klaar”, schrijft Topolsky.

De 24 meest waardevolle blogs volgens Wall Street 24/7, gerangschikt op bedrag. Het blog zet zichzelf op nummer 25, met een vraagteken.

  1. Gawker (humor) 318 mln dollar
  2. Drudge Report (links) 93 mln.
  3. Popsugar (vrouwen) 64 mln.
  4. SBNation (sport) 56 mln.
  5. Macrumors (tech) 52 mln.
  6. BusinessInsider (tech/financieel.) 45 mln.
  7. SeekingAlpha (finanancieel) 45 mln.
  8. Cheezburger (humor) 41 mln.
  9. Mashable (tech/media) 39 mln.
  10. GigaOm (tech) 32 mln.
  11. Perez Hilton (roddel) 29 mln.
  12. Funny or die (humor) 27 mln.
  13. The Blaze (opinie) 24 mln.
  14. Zero Hedge (financieel) 16 mln.
  15. VentureBeat (financieel/tech) 13 mln.
  16. Pitchfork (muziek) 12,9 mln.
  17. Mediaite (roddel/media) 12 mln
  18. ReadWriteWeb (tech) 12,3 mln.
  19. Newser (nieuws) 8 mln.
  20. BoingBoing (nieuws en curiosa) 7 mln.
  21. Gothamist (lokaal nws) 4,2 mln.
  22. Breitbart (opinie)  4 mln.
  23. Destructoid (games) 3,7 mln.
  24. Breaking Media (onder meer recht en mode) 3,5 mln.