In 2014 hoopt Saab winst maken

De Chinese bedrijven Pangda en Yougman willen Saab in 2014 weer winst laten maken.

Ze schrappen honderden banen, maar gaan ook miljoenen in Saab steken.

Unsold Saab vehicles stand in a parking lot at the Saab Automobile factory in Trollhaettan, Sweden, on Monday. Oct. 31, 2011. Pang Da Automobile Trade Co. and Zhejiang Youngman Lotus Automobile, the Chinese companies that plan to buy Saab Automobile, are set to invest 610 million euros ($853 million) in the Swedish carmaker starting next year. Photographer: Erik Abel/Bloomberg Bloomberg

De twee Pangs gaan het Zweedse Saab weer winstgevend maken. Als het aan topman Pang Qinhua van de Chinese autodistributeur Pangda en Pang Qingnian van autofabrikant Youngman Automotive ligt, maakt de Zweedse autofabrikant in 2014 weer winst.

Dat blijkt uit de reorganisatieplannen die de Zweedse bewindvoerder Guy Lofalk gisteren bekendmaakte. De rechtbank in Zweden heeft gisteren de bescherming voor Saab tegen schuldeisers verlengd, zodat de autofabrikant de reorganisatieplannen kan uitvoeren.

Vorige week werd bekend dat de Chinese bedrijven Pangda en Youngman Saab voor 100 miljoen euro overnemen van Swedish Automobile – voorheen Spyker Cars.

Spyker Cars met topman Victor Muller kocht Saab in februari vorig jaar van het Amerikaanse General Motors. Muller had grote plannen met Saab. En in Zweden werd enthousiast op hem gereageerd. Hij zou het merk dat al jaren verlies leed, in 2012 weer winstgevend gemaakt hebben. Dan zouden er jaarlijks rond de 120.000 auto’s verkocht worden. Maar het viel tegen. Er werden veel minder auto’s verkocht dan gehoopt. Het geld vloog er met bakken uit en er kwam nauwelijks geld binnen.

Begin dit jaar was er geen geld meer om leveranciers te betalen en de fabriek in het Zweedse Trollhättan kwam daardoor stil te liggen. De Chinezen hopen nu dat de fabriek begin 2012 weer kan gaan draaien. Dan moeten alle schulden aan de leveranciers afgelost zijn. Om kosten te besparen zullen er ook zo'n 500 van de 3600 banen verdwijnen.

De Zweedse bewindvoerder Lofalk is in zijn stuk aan alle schuldeisers van Saab positief over de toekomst van het Zweedse merk. „Pangda en Youngman zijn niet uit op snelle winst zoals echte financiële investeerders.” Om te beginnen steken Pangda en Youngman 50 miljoen euro in Saab zodat de reorganisatieplannen uitgevoerd kunnen worden. Daarna hebben de investeerders toegezegd om rond de 610 miljoen euro in het bedrijf te steken. In China zal op termijn een fabriek geopend worden, zodat van daaruit de enorme Chinese automarkt bestookt kan worden. Saab moet – zoals ook Spyker Cars voor ogen had – zowel in China als in Europa de concurrentie aangaan met andere „premium merken” zoals BMW, Audi en Volvo.

Ook komt er een speciaal Chinees distributiebedrijf. In 2012 hoopt Saab tussen 35.000 en 55.000 auto’s te verkopen. Het jaar erop moet dat stijgen tot 78.000 tot 86.000. En in 2014 moet het break-even punt van 100.000 exemplaren bereikt zijn. Op de lange termijn denkt Saab werelwijd zelfs wel 175.000 tot 200.000 auto’s te kunnen slijten.

Ook schrijft bewindvoerder Lofalk geruststellende woorden voor de Zweedse fabrieksarbeiders. Ja, er verdwijnen wel 500 banen, maar de nieuwe Chinese eigenaren zijn volgens hem van plan om de fabriek – „een van de meeste efficiënte in het segment” – in Zweden gewoon open te houden.

Het wachten is nu op een definitieve overeenkomst tussen Swedish Automobile en de Chinese investeerders. Zo moeten de Zweedse overheid, de Chinese overheid en voormalig eigenaar General Motors – als grote crediteur – nog met de deal instemmen.