Het weblog is niet dood, maar juist 'volwassen' geworden

Humor, media, technologie, beroemdheden, links naar nieuws: dat zijn de onderwerpen waarmee succesvolle Amerikaans sites scoren. Er is nog steeds geld te verdienen met blogs.

Met de honderden miljoenen leden voor Twitter en Facebook zou je denken dat we al onze tijd online inmiddels op sociale netwerken doorbrengen. Maar ouderwetse weblogs – de eersten doken op rond 1995 – zijn nog lang niet uitgerangeerd. Zo stuurt Drudge Report, een bijna prehistorisch uitziende verzameling links naar andere verhalen, meer bezoekers door naar andere websites dan Facebook.

Drudge Report, opgericht in 1997, is een van de websites die hoog scoort in een veelzeggend lijstje van 247wallst.com (zelf ook een blog). Bovenaan staat Gawker.com, een blog dat het leukste en meest opvallende nieuws uit de Amerikaanse media verzamelt. De blog biedt filmpjes en humor om te lachen over beroemde Amerikanen of bizar nieuws als ‘Smurf neergeschoten in LA; Gargamel geen verdachte’.

Ondanks die meligheid is bloggen een volwassen bezigheid en zijn weblogs een interessante investering: vorig jaar nam internetbedrijf AOL weblog The Huffington Post voor ruim 300 miljoen dollar (215 miljoen euro). AOL had in 2005 al Weblogs Inc gekocht, met onder meer het bekende technologieblog Engadget. Ook kocht AOL Techcrunch, een invloedrijk weblog over jonge bedrijven die zich met sociale media en technologie bezighouden.

Er zijn nog genoeg interessante blogs te koop, zegt 247wallst.com. De redactie schatte de handelswaarde van de blogs op basis van de grootte van het publiek, de advertentie-inkomsten en eventuele lucratieve bijzaken zoals georganiseerde congressen en conferenties. Ook houdt de lijst er rekening mee hoe groot het afbreukrisico is als de oprichter vertrekt. Dat kan het karakter van een blog ingrijpend veranderen; vaak worden de sites maar door een handjevol mensen vol geschreven. Zelfs de nummer één, Gawker.com, telt een bescheiden redactie van twaalf mensen.

De grootste uitgaven voor weblogs zijn dan ook vaak niet de personeelskosten (wat bij traditionele media wel het geval is). In plaats daarvan betalen blogs veel commissie aan advertentienetwerken.

Een overname van een weblog is geen garantie tot succes, zo blijkt uit de recente geschiedenis van de AOL-blogs. Zo moest Techcrunch-oprichter Michael Arrington het veld ruimen omdat hij niet alleen over beginnende technologiebedrijven schreef, maar ook in hen investeerde. Arrington stopte er abrupt mee, na een ruzie met zijn AOL-baas, Arianna Huffington.

Bij het succesvolle blog Engadget is een leegloop gaande: de belangrijkste auteurs zijn achter elkaar vertrokken en richten nu zelf een technologiesite op, onder de naam Verge.com. Daarmee gaan ze binnenkort de strijd aan tegen hun oude werkgever, AOL.

Marc Hijink