Keurmerk voor 'foute' thee Unilever

Unilever heeft voor Lipton-thee ten onrechte het duurzaamheidskeurmerk van de Amerikaanse organisatie Rainforest Alliance gekregen. De arbeidsomstandigheden op acht theeplantages zijn daarvoor te slecht.

Dat concluderen de Stichting Onderzoek Multinationale Ondernemingen (Somo) en de Landelijke India Werkgroep (LIW) in een onderzoek dat vandaag wordt gepubliceerd. Volgens beide organisaties is de controle op de naleving van de standaarden niet strikt genoeg. Zij deden als testcase onderzoek op acht door Rainforest Alliance gecertificeerde plantages die thee leveren aan Unilever; het logo van Rainforest Alliance, een groen kikkertje, staat op doosjes Lipton.

Volgens Somo is op een eigen plantage van Unilever in Kenia sprake van corruptie en van seksuele intimidatie van werkneemsters. Seizoenwerkers worden jaren achtereen tegen slechtere arbeidsvoorwaarden dan het vaste personeel ingehuurd. Dat geldt ook voor zeven plantages in India, waar Unilever zijn thee inkoopt. Daar bleek ook dat arbeiders zonder beschermende kleding met pesticiden werken. Van het minimumloon worden vergoedingen voor voedsel, brandhout en sociale verzekeringen ingehouden. Dat zijn overtredingen van de Indiase wetgeving, standaarden van de Internationale Arbeidsorganisatie (ILO) en van de eigen ethische code van Unilever, zegt Somo.

In een reactie noemt Rainforest Alliance het rapport „meer misleidend dan constructief”. De organisatie heeft na de kritiek de acht plantages opnieuw onderzocht, maar stuitte zelf niet op de klachten. Omdat Somo theeplukkers anonimiteit heeft beloofd, is verifiëren van klachten lastig.

Unilever zegt „erg geschrokken te zijn” van de beschuldigingen van misstanden op zijn plantage in Kenia. Het bedrijf zegt ondanks nieuwe inspanningen geen bewijzen voor de klachten op de plantages te kunnen vinden.

Na maatschappelijke druk maken theeverkopers als Unilever en Sara Lee gebruik van onafhankelijke duurzaamheidskeurmerken. Somo wil ook keurmerken als Fairtrade en Utz Certified onderzoeken.

Keurmerk voor foute thee: pagina 27

    • Daan van Lent