Jan Taminiau is de ster van Floriade Fashion Week

                                  In afwachting van de presentatie van Jan Taminiau, afgelopen donderdag in diens atelier in Baambrugge, kwam het gesprek op fashion weeks. Aruba in Style, de Arubaanse modeweek komt eraan. Voor wie zou die bedoeld zijn, vroegen de aanwezige

Ontwerp van Jan Taminiau, te zien op de Floriade. Ontwerp van Jan Taminiau, te zien op de Floriade.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

In afwachting van de presentatie van Jan Taminiau, afgelopen donderdag in diens atelier in Baambrugge, kwam het gesprek op fashion weeks. Aruba in Style, de Arubaanse modeweek komt eraan. Voor wie zou die bedoeld zijn, vroegen de aanwezige modejournalisten zich af. Wat is de zin van Amsterdam Fashion Week? Karachi Fashion Week? Hoeveel Fashion Weeks zijn er wel niet op de wereld?

Binnenkort nog eentje meer, zo werd even later duidelijk. De Floriade, de grootschalige, internationale tuinbouwtentoonstelling die eens in de tien jaar in Nederland wordt gehouden (ditmaal in de buurt van Venlo; kosten: 90 miljoen euro) komt dit jaar met een eigen modeweek: Floriade Fashion Week.

En Taminiau gaat daar een centrale rol in spelen. In de woorden van communicatiemanager Robbert Bouten: “Omdat hij de beste is.”

Gedurende de hele Floriade zullen in paviljoen Villa Flora vijf stukken uit Taminiaus collectie Nature extends te zien zijn. Hij showde die afgelopen juli tijdens de haute-coutureweek in Parijs. Taminiau heeft ook de outfits voor de 528 mensen die op de Floriade zullen werken ontworpen. Er zullen door hem ontworpen souvenirs te koop zijn. En tijdens de modeweek  zal hij voor vijftien modestudenten een masterclass duurzaam modeontwerpen verzorgen. De resultaten zullen samen met ontwerpen van Taminiau, op 11 mei worden geshowd. Daarnaast zal Lidewij Edelkoort een lezing geven, en is er een workshop straatmodefotografie van Peter Stigter.

Tuinbouw heeft te maken met mode, zei Taminiau. Hij was  op bezoek geweest bij een kweker van appelbomen en erg onder de indruk geraakt. “Zo iemand bedenkt een nieuw soort boom of een bloem, ik een jurk. Het ligt eigenlijk heel dicht bij elkaar. Het is dezelfde hands on-mentaliteit.”

Hoe duurzaam is hij eigenlijk zelf? “Mijn klanten gooien mijn kleren niet weg, dus op die manier werk ik duurzaam,” zei hij. Ook werkt hij met “natuurlijke” materialen en verfstoffen. “Maar ik ben er niet op een puriteinse  manier mee bezig.”

Had hij niet de aandrang speciaal voor de tentoonstelling een heel nieuw stuk te ontwerpen? Taminiau: “Er komen twee miljoen mensen naar de Floriade. De meesten hebben Nature extends nog niet gezien.’

“Vergelijk het met een wereldberoemd schilderij”, viel Robbert Bouten hem bij. “Dat kent iedereen ook al van afbeeldingen. Maar mensen willen het toch in het echt zien.”

Floriade 2012: van 5 april tot en met 7 oktober in Venlo. De Floriade Fashion Week, een van de themaweken, vindt plaats van 7 tot en met 13 mei. Floriade.nl.

Fotografie: Peter Stigter.

Recensie van de show  Nature extends, op 5 juli 2011 gepubliceerd in NRC Handelsblad.

Wat is er nodig om als ontwerper de aandacht in Parijs te trekken? Dat je de favoriete Nederlandse ontwerper van een aanstaande koningin bent, maakt er niet veel indruk. Maar twee foto’s van Lady Gaga in een ontwerp van jouw hand in de Amerikaanse Vogue moet helpen, zou je denken. Toch was het gisterochtend rustig in de zaal waar Jan Taminiau zijn najaarscollectie voor 2011 liet zien. Er waren al niet veel banken, maar toen zelfs alle onbekende bloggers die normaal moeten staan waren gaan zitten, bleven er nog plekken open.
Taminiau (35), die al sinds 2005 in Parijs showt, had het tijdstip niet mee. Zijn show was om 11 uur een van eerste van de Haute Coutureweek, bovendien was hij niet opgenomen in het officiële programma, terwijl er vlak voor en vlak na hem wel officiële shows waren.
Jammer, want Taminiau liet een van zijn betere collecties zien. In zijn collectie voor dit voorjaar had hij geëxperimenteerd met maskers en dikke, handgeweven stoffen met een glow in the dark-effect, wat het geheel wat zwaar maakte. Dit keer was Taminiau, zoals dat tegenwoordig heet, dicht bij zichzelf gebleven. Dunne zijden voiles, heel veel borduurwerk, nog meer pailletten, zachte tinten, losjes opgestoken haar. Of zoals de biografie op zijn site het omschrijft: „Jan Taminiau is een romanticus.”
Huidkleurige body’s en jurken hadden ruches die de spiergroepen van het bovenlichaam benadrukten. Een kort jurkje van kurk (!) was aan de bovenkant helemaal bedekt met zilveren pailletten en liep van onder uit in kurken rozen. Lange jurken met een hoge hals waren aan de onderkant gescheurd, zodat ze eruitzagen alsof het model ermee door de struiken had gerend.
Taminiaus uitgangspunt was een lange, stoere vrouw, gehavend, maar vol gratie. Maar hij was, naar eigen zeggen, ook „aan het nadenken over wat er tegenwoordig allemaal mogelijk is met plastische chirurgie”. Geborduurde lieslaarzen van kurk – met flinke plateau, maar zonder hak – waren geïnspireerd op de bokkenpoten die vroeger op schilderijen aan menselijke figuren werden toegevoegd om de duivel te verbeelden.