Verhogen keuringsleeftijd rijbewijs kost 1 dode per jaar extra

Automobilisten vanaf zeventig jaar moeten een verklaring van geschiktheid aanvragen als ze hun rijbewijs verlengen. Minister van Infrastructuur Melanie Schultz van Haegen wil die leeftijdsgrens verhogen naar 75 jaar, om op het aantal keuringen te besparen. Maar dat zorgt wel voor één extra verkeersdode per jaar extra.

Dat schrijft binnenlandredacteur Joke Mat vandaag in NRC Handelsblad. Uit cijfers van de SWOV, een wetenschappelijk instituut dat de verkeersveiligheid onderzoekt, blijkt dat het risico dat automobilisten van tachtig jaar en ouder betrokken raken bij een ernstig ongeval met slachtoffers hoog is. Even hoog als bij mannen onder de 23.

Het is volgens de SWOV moeilijk te bepalen wanneer leeftijd een gevaar wordt op de weg, ouderen kunnen verslechtering in gehoor en zicht met hulpmiddelen tegengaan. Maar ook met hun lange rij-ervaring en zelfinzicht, schrijft Mat, waardoor ze er bijvoorbeeld voor kiezen alleen de weg op te gaan als het rustig is. De kans op een ongeluk wordt echter wel aanzienlijk groter bij ernstige stoornissen als dementie.

Uit onderzoek van de SWOV blijkt echter wel dat de verhoging van de keuringsleeftijd naar 75 jaar jaarlijks één extra verkeersdode en enkele gewonden extra tot gevolg hebben. Volgens de politiek weegt dat niet op tegen het aantal keuringen dat uitgespaard kan worden.

Het SWOV is ook van mening dat de keuring kan worden afgeschaft, in andere landen zonder toetsing is de verkeersveiligheid niet veel kleiner. Maar het instituut pleit wel dat huisartsen rijongeschiktheid moeten rapporteren, ook onder de zeventig jaar.

Lees meer in de papieren editie van NRC Handelsblad (digitale editie).