Toet, fluistert de auto

De Renault Laguna Coupé is geen bestseller. Maar coupérijders vallen er wel mee op.

fotografie: Lars van den Brink onderwerp: Renault Laguna Coupe, Monaco GP uitvoering. Gefotografeerd bij Renault Nieuwendijk, Aalsmeer. Op de foto verkoop adviseur Donald Rosenkrantz.

Coupés in de wat grotere middenklasse worden langzamerhand zeldzamer. Waar bijna elk volumemerk vroeger wel een sportief gelijnd tweedeursmodel had (denk aan Opel met de Manta en Calibra, of Ford met de Capri, Probe en Cougar) begint deze autosoort bij wat ik maar de bread-and-buttermerken zal noemen, in de minderheid te komen. Het was bijvoorbeeld nog best lastig om in het lijstje met ‘Voor hetzelfde geld’ vier concurrenten voor de hier geteste Renault Laguna Coupé te vinden. Dat verklaart die twee BMW’s.

De premium merken daarentegen lijken de coupé juist te hebben herontdekt; BMW heeft minstens vier coupés in het programma en ook Mercedes-Benz en Audi hebben de nodige scherp gesneden modellen. Bij de Franse merken is Renault de enige. Peugeot heeft vooralsnog geen 508- opvolger voor de tweedeurs versie van de 407 en Citroën heeft in dit segment nooit meegedaan.

Dat gemak de mens dient, maakt de Laguna Coupé duidelijk. Hij doet veel zelf. Lichten (gaan automatisch aan of uit), ruitenwissers (regensensor), schakelen (automatische zesversnellingsbak), de weg vinden (Renault is de enige die af fabriek TomTom’s levert) en de snelheid vasthouden (cruise control) neemt de auto zijn bestuurder uit handen. Ook de handrem werkt geheel zelfstandig, de achterwielen sturen mee of juist tegen (Renaults onvolprezen 4Control-systeem) en de auto gaat zelfs volautomatisch op slot. Wie, met de als een dikke creditcard vormgegeven transponder (de vervanger van de contactsleutel) op zak gewoon wegloopt, hoort na nauwelijks anderhalve meter een bescheiden ‘toet’ waarna de auto zichzelf afsluit. Ten bewijze daarvan trekt hij zijn buitenspiegels in, zoals een herdershond zijn oren en knippert hij even met alle vier de richtingaanwijzers. In het begin liep ik soms terug om het allemaal te controleren, maar al na een paar dagen vertrouwde ik erop dat het wel goed zat en bleek het uitermate comfortverhogend.

Sowieso is het comfort aan boord behoorlijk verzorgd, met een riante geluidsinstallatie van de firma Bose (waar hebben Philips – vroeger hofleverancier van het superieure Radio Renault-systeem – en Sony het toch laten liggen als het om auto-audio gaat?), met leer beklede stoelen en een soepel lopende 2,0 liter motor die zich netjes op de achtergrond houdt. Er moet wel worden benadrukt dat dat comfort vooral de vooringezetenen geldt; de achterbank is sowieso – door die twee portieren – matig bereikbaar en de beenruimte daar is niet zoals we die van de andere Laguna-modellen (sedan en break) gewend zijn. Om de Coupé als een zogeheten 2+2 (2 volwassenen, 2 kinderen) te kenschetsen gaat net iets te ver, maar het is evenmin een auto voor vier volwassenen.

Sportiviteit

Lastig in de steeds krapper wordende parkeergarages zijn de twee grote portieren, die al snel de lak van andere voertuigen raken. Prettig in nauwe ruimtes en stadsverkeer is weer wel de 4Control vierwielbesturing, die bij stadssnelheden de achterwielen een beetje laat tegensturen en daardoor de draaicirkel verkleint tot bijna die van een Clio. Maar het zal duidelijk zijn dat de Laguna Coupé toch vooral op de buitenweg in z’n element is. Het onderstel biedt de juiste mix tussen sportiviteit en comfort, de besturing is prettig direct en als het allemaal wat te hard dreigt te gaan is er corrigerende elektronica.

Ik kreeg de Laguna Coupé mee in de Monaco GP-trim, die door Renault bijna als een aparte versie wordt gezien. Meer dan een actiemodel, zal ik maar zeggen. Hij is er in zwart of wit, met een zwart glazen dak (dat helaas niet open kan), deels lederen bekleding en standaard het prima werkende navigatiesysteem dat heel Europa kent. Dat laatste is tamelijk bijzonder; veel eigenaren van nieuwe auto’s komen er tijdens de vakantie achter dat hun gps-systeem na Luxemburg geen soelaas meer biedt. Ook standaard zijn de zwarte, 18 inch lichtmetalen Interlagos-wielen. Niet geheel mijn smaak, maar opvallen doe je er wel mee. En dat is een eigenschap waarop coupés vaak worden afgerekend.

    • Guus Peters