Sara Kroos nu een wonder van evenwicht

Voor de leeuwen, door Sara Kroos. Gezien: 28/10 in de Kleine Komedie, Amsterdam. Tournee t/m 26/5. Inl: sarakroos.nl ****

Slechts belicht door de fakkel die ze in haar hand houdt, zit Sara Kroos op het toneel, aan het begin van haar nieuwe programma dat gisteravond in première ging. Dan begint ze over alles wat eng is in het leven en ze noemt zichzelf „een moeilijk in te schatten vrouw met open vuur”. Moeilijk in te schatten, dat is ze in de elf jaar dat ze cabaret maakt, inderdaad wel eens geweest. Exuberant, af en toe zelfs aan de mateloze kant, maar soms ook teder en ingetogen – het ging veel kanten op.

Voor de leeuwen is daarentegen een wonder van evenwicht. Op haar dertigste is Sara Kroos een cabaretière geworden die alles in de hand heeft en ook in de kleinste verhaaltjes over huiselijke muizenissen uiterst geestig en gevat kan zijn. In beeldende taal roept ze zotte situaties op, met een volstrekt volleerde timing en een ogenschijnlijk gemak dat grote bewondering wekt. Net als de geïmproviseerde samenspraakjes met het publiek, waarin ze lachsuccessen oogst met haar scherp gerichte vragen en haar alerte reacties op de antwoorden uit de zaal. Extra knap is dat ze bovendien van sommige antwoorden running gags weet te maken – een teken van de vanzelfsprekende souplesse die het cabaretvak vereist.

Sara Kroos lardeert haar optreden als gewoonlijk met een handjevolliedjes op kousenvoeten waarin veelzeggende zinnetjes het anker vormen. Zinnetjes als: „Ik heb ons oud gedroomd vannacht”. En: „Hou je niet groot voor mij”. Haar musici Martijn Breebaart en Rutger Hoorn maken daar geraffineerde deuntjes bij die de teksten gaaf accentueren.

Samen met haar vaste regisseur Jessica Borst heeft ze zodoende een programma gemaakt dat niet alleen haar zesde is, maar ook haar beste.