Nu mogen de Chinezen met Saab aan de slag

Voor ondernemer Victor Muller is het avontuur met Saab voorbij. Twee Chinese bedrijven kopen de noodlijdende Zweedse autofabrikant van Swedish Automobile.

Victor in het Verre Oosten, deel twee. Hoe de Chinezen Victor Muller verlosten van een Zweeds probleem. Voorlopig het laatste deel in de serie over de wereldwijde avonturen van de ondernemer.

En eindigt het goed?

Dat is moeilijk te zeggen. Veel is Spyker Cars niet opgeschoten met de Zweedse autofabrikant Saab het afgelopen anderhalf jaar. In februari vorig jaar kocht de Nederlandse sportautofabrikant Spyker het Zweedse Saab van General Motors. De Amerikanen wilden er vanaf, want Saab leed al jaren verlies.

Spyker Cars veranderde de naam in Swedish Automobile. Er werd een nieuw model gepresenteerd, maar dat was al ontwikkeld voordat GM Saab verkocht.

Nu anderhalf jaar later lijdt Saab nog steeds verlies. Het afgelopen anderhalf jaar rolden er 44.925 auto’s van band. In die periode leed de fabrikant een verlies van 444 miljoen euro ofwel 9.883 euro per auto. En het afgelopen half jaar is Saab er eigenlijk slechts op achteruit gegaan. Sinds april ligt de fabriek in Trollhättan stil omdat er geen geld meer was om leveranciers te betalen. Ook de werknemers moesten elke maand maar afwachten of het loon betaald werd.

Swedish Automobile was de afgelopen weken bezig om Saab te reorganiseren. Daarvoor had het van de Zweedse rechtbank bescherming gekregen tegen schuldeisers. Maar afgelopen week bleek dat er ook geen geld was om te reorganiseren. De door de rechtbank aangestelde bewindvoerder had er geen vertrouwen meer in. Hij vroeg de rechtbank om de bescherming op te heffen. Schuldeisers konden dan opnieuw het faillissement aanvragen. Gistermiddag zou de rechtbank uitspraak doen.

Zo ver kwam het niet.

De Chinese bedrijven Pangda en Youngman nemen voor 100 miljoen euro Saab over van Swedish Automobile. Ook alle schulden verhuizen mee, legt Victor Muller telefonisch uit. Ruim 200 miljoen schuld, de lening van 400 miljoen van de Europese Investeringsbank en nog zo’n 220 miljoen aan crediteurenposten. Onder de nieuwe eigenaren zal Saab een reorganisatie uit gaan voeren. De nieuwe eigenaren hebben volgens Swedish Automobile genoeg geld voor die plannen.

En daarna? Victor Muller zegt dat de toekomst van Saab er „goudgerand” uit ziet. De Chinese investeerders willen volgens hem 500 miljoen in Saab steken. De fabriek in Trollhättan moet begin 2012 weer draaien. En Saab heeft er in één klap een hele afzetmarkt bij. Volgens Muller is het de bedoeling dat er rond 2016 tussen de 200.000 en 300.000 Saab-modellen in China verkocht worden. Toch blijft volgens Muller de productie van Saab in Zweden.

Aan Swedish Automobile is na de verkoop weinig meer Zweeds. Het enige bezit van het beursgenoteerde bedrijf is nog sportwagenfabrikant Spyker. Maar dat zal waarschijnlijk verkocht worden aan de Amerikaanse private-equityinvesteerder North Street Capital voor 23 miljoen euro. Dan blijft er een lege huls over, waar nog voor rond de 130 miljoen aan leningen in zit.

De grootste verliezers lijken op dit moment de aandeelhouders van Swedish Automobile. Na de bekendmaking van de verkoop zakte de koers van het aandeel in elkaar. Het aandeel sloot met een verlies van ruim 20 procent op 0,62 cent. Ook heeft hij zelf heel veel geld verloren met Saab, zei Muller. En als de verkoop van Spyker niet lukt? Muller lacht: „Dan zijn we eigenlijk weer terug bij af.”