Bij de pakken zitten

Welke idioot heeft de reclametekst voor de nieuwe foundation van Clinique geschreven? En hoeveel krijgt zo’n copywriter voor dat gepruts? En wat zou in godsnaam zijn opdracht zijn geweest? Iets als: doe maar lekker een beetje mistig en scherm wat met technologie, die vrouwtjes zijn toch verblind door koopzucht, die slikken alles voor zoete koek.

„Ken je de impact van een bewerkte foto?”, staat er in grote letters in de advertentie. „Deze foundation garandeert je hetzelfde effect.” So far, so good. Maar dan: „Onze Repairwear Laser Focus blijft niet bij de pakken zitten, waardoor oneffenheden extra zouden opvallen.” Huh? Een foundation die niet bij de pakken blijft zitten? Welke pakken? Of zouden ze misschien bedoelen dat deze foundation niet bij de pakken neer blijft zitten? Dan zou het beteken dat deze foundation ‘niet ontmoedigd’ is. Maar wat heeft dat te maken met oneffenheden?

Goed, deze foundation blijft dus niet bij de pakken zitten. Nee, leest u mee: „Het tegendeel is waar.” He? Hij blijft dus wel bij de pakken (neer)zitten? Maar waarom laat hij me dan, zoals verderop in de zin staat, „genieten van de technologie”?

En dan dit: „Na verloop van tijd laat All-Smooth Makeup SPF 15 de huid er gladder en zachter uitzien.” Na verloop van tijd? Een foundation is een instant hulpmiddel. Ik wil dat mijn huid er meteen gladder en zachter uitziet! En het gekke is: dat doet die nieuwe foundation ook. Hij maakt de huid meteen egaal en glad zonder dat het er onnatuurlijk uit ziet. Kunnen ze dat niet gewoon zeggen?

Clinique, Repairwear laser focus all-smooth makeup SPF 15, € 37,90