Uitzenders zien omzet groeien

Na Manpower en Randstad publiceerde vandaag uitzender USG zijn cijfers. De omzet in Nederland daalde, maar elders ging het beter.

USG People, de op drie na grootste uitzendorganisatie in Europa, boekte in het derde kwartaal een omzetstijging van 2 procent en een nettowinst van 14 miljoen euro. De winst is iets hoger dan in het derde kwartaal van vorig jaar (12 miljoen euro).

USG, met vestigingen in onder meer Nederland, België, Duitsland, Frankrijk, Italië en Polen zag de groei in de uitzendmarkten afnemen, vooral die in de industriële sector. In Nederland daalde de omzet met 1 procent naar 307 miljoen euro.

De schuldencrisis en het bezuinigingsbeleid van overheden zorgen ervoor dat het vertrouwen bij ondernemers afneemt en investeringen worden afgeremd, aldus de uitzendorganisatie in een toelichting op de kwartaalcijfers. In Nederland stagneert daarnaast ook de vraag naar uitzendkrachten in de publieke sector als gevolg van de aangekondigde bezuinigingsmaatregelen.

De resultaten van USG zijn in lijn met die van Randstad, de één na grootste uitzendorganisatie ter wereld. Ook Randstad boekte omzetgroei (7 procent), zo blijkt uit de gisteren gepubliceerde derde kwartaalcijfers. Maar de winst in Nederland daalde met 3 procent naar 48,6 miljoen euro. Bedrijven wapenen zich tegen een dreigende tweede recessie door voortijdig in te krimpen. „Professioneel management”, aldus Robert-Jan van de Kraats, financieel directeur van Randstad gisteren bij de presentatie van de kwartaalcijfers.

Het is nog niet bekend of ook de grootste uitzendorganisatie ter wereld, het Zwitserse Adecco last heeft van een stagnerende internationale economische groei en de stijgende werkeloosheid. Adecco presenteert haar derde kwartaalcijfers op 8 november.

Zowel USG als Randstad boekten opmerkelijke omzetstijgingen in landen als Duitsland, Frankrijk, Spanje en Italië. In Frankrijk steeg de omzet van USG met 11 procent tot 152 miljoen euro. In Spanje en Italië boekte USG omzetstijgingen van respectievelijk 8 en 1 procent. Randstad zag de omzet in Frankrijk met 9 procent stijgen. In Italië was dat 21 procent. In Duitsland bleef die groei, met 2 procent, achter bij die van het derde kwartaal vorig jaar. Dat is het gevolg van een afname van de vraag in de industriële sector en hogere salariskosten als gevolg van de schaarste op de Duitse arbeidsmarkt. Randstad boekte een groei van 10 procent op de Duitse arbeidsmarkt.

Overigens haalde ook de Amerikaanse Manpower Group, met vestigingen in onder meer Noord- en Zuid-Amerika en Europa, forse omzetstijgingen in Frankrijk en Italië, zo blijkt uit eerder deze maand gepubliceerde kwartaalcijfers van Manpower. Wereldwijd steeg de omzet van Manpower met 9 procent. In Nederland was dat 3 procent. In Frankrijk, waar Manpower blijkens het kwartaalverslag bijna 30 procent van zijn omzet vandaan haalt, steeg de omzet met 18,3 procent.

De omzetgroei in Frankrijk en Spanje werd vooral geboekt in de industriële sector die in die landen sterker is dan in Nederland. Volgens bestuursvoorzitter Rob Zandbergen van USG People neemt de groei op de uitzendmarkten weliswaar af, maar zal de omzet in landen als Spanje en Italië de komende jaren verder groeien omdat werkgevers daar steeds meer gebruik maken van uitzendkrachten. USG verwacht wel dat ook in het vierde kwartaal de omzetgroei minder zal zijn dan vorig jaar. „Gezien de huidige onzekerheid in de markt kan geen uitspraak worden gedaan over de ontwikkeling van de omzet en de winst.”