Inspireren voor heren

Een jonge ‘ingenieur Food designer’ hield een voordracht in Eindhoven waar de Food Inspiration Dagen werden gehouden. Wat is inspiratie precies? De zaal zat afgeladen vol. Voornamelijk mannen, allemaal beroepshalve bezig met eten en drinken. Het donkere maatkostuum is weer helemaal terug.

Inspiratie, zei ontwerper Nick Twaalfhoven die zijn eigen voedselbedenkbureautje Doperwt heeft, (www.doperwt.com), inspiratie komt uit frustratie. Een voorbeeld. Wie een kier moet dichten koopt een flacon kit en een pomppistool waar de flacon inpast. Het pistool perst de kit uit het tuitje van de flacon de kier in. Klaar. De pistoolpomp wordt hierna nooit meer gebruikt. Dat zat een snackman dwars. Met de spuit kun je ook mayonaise en ketchup spuiten. Hij vulde lege flacons met saus en spuit nu met het pomppistool sauzen over de hamburgers. Inspiratie!

Wat de fooddesigner niet weet, is dat het kitpistool is geïnspireerd op de veel eerder bedachte slagroomspuit. Zo heeft de plastic tuinslangenindustrie het maken van een naadloze buis afgekeken van een macaronimachine.

Een toeleverancier van lekkernijen die het restaurantchefs makkelijker moeten maken, heeft ook iets nieuws bedacht. Traditioneel is een Japans gerechtje van een blokje tonijn op een bedje van zeewier. Tonijn in Eindhoven, niets aan te zien, de revolutie lag eronder; het bedje van zeewier was vervangen door vlokjes boerenkoolblad.

Het was inspiratie voor professionelen in de voeding, maar wat voor chefs aan nieuw gemak gemaakt wordt, dringt later door in particuliere huishoudens. Dat was de reden om er te gaan kijken. Of er toekomst te voorspellen is. We maken geen mosterd meer of sojasaus en aan tomatenpuree beginnen we ook niet. Het volle keukenkastje bewijst dat de levensmiddelenindustrie ons met veel van dienst is. Maar Nestlé doet zijn nieuwe kreeftenjus – droge vlokken waar alleen water bij moet – voorlopig niet in kleinere verpakkingen en Unilever houdt zijn professionele poeders voor soep en saus ook apart voor sterrenkoks. Geeft niks voor wie de weg weet naar de garnalenbisque van de KleinsteSoepFabriek. Lekkerder en puur. Nestlé maakt zijn kreeftensaus nog altijd met rare hulpmiddelen waar de chef zich voor schamen moet. Toch iets (bijna) puurs ontdekt in Eindhoven. De importeur, een onderafdeling van Wessanen, heeft het als nieuw in de aanbieding voor chefs. Gemberpuree (met onschuldig conserveermiddel E 202) van het merk Royal Mail. Gember is in de mode, zegt Royal Mail. De chef vindt een gemberwortel veel werk en haalt wat hij nodig heeft liever uit een potje. Niet te koop voor gewone consumenten, zegt een man van Wessanen. O nee? Kijk dan eens op de webwinkelsite ‘natuurlijkgoedkoop.nl’. Daar kost uw potje puree maar 83 cent. En het kan in de kitspuit.