Bijkomen in Motel De Jong

Motel De JongNed.3, 20.30-21.15 uur.

Motels, geliefd decor van Amerikaanse fictie: Psycho, Lolita, Desire and Hell at Sunset Motel. Altijd op weg zijn en dan even bijkomen in zo’n rij niemandskamers langs een parkeerplaats. Geknipt voor moord, zombieaanvallen, geheime of betaalde liefde. De vrijgekomen sappen afvegen met een Bijbelbladzijde of met het polyester laken, zoals Loudon Wainwright III zingt in Motel Blues.

In Motel De Jong ontvangt Wilfried de Jong drie gasten in zijn motel, om na te praten over de week. In de eerste aflevering spreekt hij historicus Maarten van Rossem over diens essay ‘Wie zijn wij’, over de Nederlandse identiteit. En er is een reportage over Mauro Manuel, de 18-jarige asielzoeker wiens dreigende uitzetting tot ruzie leidt in het CDA.

Motel De Jong staat in een tv-studio en bestaat uit vijf kamers, een parkeerplaats, een gazon en een lobby met blikjesautomaat. Kamer 5 is voor de gast, hier kan hij zich terugtrekken. Niet gevolgd door De Jong, wel door een camera.

Interviewen op ongewone locaties is De Jongs handelsmerk: in een lege fabriek, op de massagetafel, op de fiets, of 24 uur samen opgesloten in een decorhuis. De vreemde ontmoetingsplekken zorgen voor net een andere sfeer waardoor de gast andere dingen vertelt dan gebruikelijk.

Met de rode buisstoelen en mosterdgele muren oogt Motel De Jong overigens een stuk minder kazig dan de motels waarin Humbert Humbert en Norman Bates hun verborgen driften kwijt moesten.

Wilfred Takken

    • Wilfred Takken