Supermarkt stuwt winst Wessanen

Voedingsmiddelenconcern Wessanen heeft in het derde kwartaal de nettowinst verachtvoudigd, met name als gevolg van goede verkoopresultaten in supermarkten in Europa.

Ook het Amerikaanse drankenbedrijf ABC presteerde heel goed, zo blijkt uit de derdekwartaalcijfers die het bedrijf donderdag bekendmaakte. De prestaties van de drankendochter ABC zijn opmerkelijk. Vorig jaar boekte deze dochter nog een verlies van 0,7 miljoen euro in het derde kwartaal. Dit jaar kwam de winst uit op 6,2 miljoen euro nu.

Die resultaten zijn volgens topman Piet Hein Merckens mede te danken aan belastingvoordelen in de VS. En die houden ook na het derde kwartaal aan.

De resultaten bij de winkels voor gezonde voeding en diepvriesproducten waren juist minder dan een jaar geleden. De nettowinst kwam uit op 8,1 miljoen euro, tegen 1 miljoen euro een jaar geleden. De omzet uit voortgezette activiteiten steeg 0,5 procent naar 174,3 miljoen euro.

De resultaten zijn beter dan verwacht. Analisten hadden gemiddeld gerekend op een nettowinst van 3,9 miljoen euro op een kwartaalomzet van 170,2 miljoen euro. Het bedrijfsresultaat uit voortgezette activiteiten steeg naar 5,4 miljoen euro, van 1,6 miljoen euro in het derde kwartaal van 2010. De autonome omzet steeg 8 procent.

Het bedrijf van merken als Zonnatura en Beckers en de Natuurwinkel-keten is ‘voorzichtig optimistisch’. (Novum/Dow Jones)