Schrijft u even mee, lezer?

De lezer ‘schrijft mee’ aan artikelen in de Britse krant the Guardian. Dagbladen zoeken manieren om de band met hun lezers te versterken.

„Wat als de lezer de redactie kan helpen bij welke verhalen het waard zijn om kostbare verslaggevers op te zetten? Wat als al die deskundigen, die er plezier in hebben ons te vertellen wat er mis is met onze artikelen nadat ze al zijn gepubliceerd, ons van tevoren meer tips zouden geven?”, vroeg de nieuwschef van de Britse krant the Guardian, Dan Roberts, zich twee weken geleden af.

Sindsdien experimenteert de krant met een ‘open newsroom’, een transparante manier van werken waarbij via crowd sourcing – de input van een online gemeenschap – het nieuws wordt geproduceerd. ’s Ochtends en ’s middags publiceert the Guardian op zijn site een lijst verhalen waaraan de journalisten werken voor de krant en de continue online verslaggeving. In drie Google Docs-spreadsheets staan de onderwerpen, de verslaggever die daarop is gezet, en diens Twitternaam.

Vanochtend waren dat onder meer de eurocrisis, de Ierse presidentsverkiezingen en hogere straffen in gevangenissen. Het gaat net als de afgelopen week vooral om routinenieuws en agendaonderwerpen, niet om primeurs. Maar het idee is vooral ook dat lezers kunnen meedenken en meewerken: open journalism. Weten zij meer over een onderwerp? Of belangrijker: vinden ze dat een onderwerp mist in de lijst. Via Twitter reageerden de Guardian-lezers volop.

Na een week concludeerde Roberts dan ook dat „de hemel niet is ingestort”. „Welk voordeel we de concurrentie ook gegeven hebben door te laten zien waar we mee bezig zijn, dat weegt op tegen de groeiende collectie ideeën en tips die we van lezers kregen”, schrijft hij op zijn blog.

„Een goed voorbeeld was onze verslaggeving van de hervormingsplannen in de gezondheidszorg, waarvan veel lezers vonden dat die de zorgelijke verandering in een van de Britse nationale schatten niet weerspiegelde. Als eerste hebben we onze online live verslaggeving van het debat in de Senaat opgevoerd. We hebben ook onze gezondheidsverslaggever gevraagd om spitwerk te verrichten.”

The Guardian is niet de eerste en enige krant die op deze manier transparanter wil zijn. In Nederland begon het Nederlands Dagblad een jaar geleden met NDmeedenken.nl, in Zweden experimenteerde de krant Norran met nieuwsinbreng via Twitter, en ook enkele regionale kranten in de VS werken op deze manier.

De Register Citizen in Torrington, Connecticut, gaat het verst, en laat lezers ook fysiek aanschuiven bij de dagelijkse nieuwsvergadering om vier uur. De redactie „zorgt voor koffie en koekjes” en gratis wifi, de lezers voor ideeën voor de papieren editie en de site. Wie er niet bij kan zijn, kan via een webcast, live chat, Twitter of telefonisch deelnemen. De krant (anno 1874) begon ermee nadat het aantal lezers daalde tot 7.000, terwijl het internetbezoek groeide.

En het heeft succes, zegt hoofdredacteur Matt DeReinzo via e-mail. „Onze lezersaantallen op de site zijn enorm gegroeid. Het aantal unieke bezoekers is de afgelopen negen maanden met 100 procent gegroeid, en verzevenvoudigd ten opzichte van 2008.” Dertig procent van de advertentie-inkomsten komt nu via de website.

De redactie heeft het afgelopen jaar „fantastische verhaalideeën” gekregen. „Maar belangrijker is dat we hebben ontdekt dat deze transparantie onze lezers heeft aangemoedigd om ons op fouten te wijzen en op context die ontbreekt. Het heeft het vertrouwen van de lezer in ons, en met hun hulp onze zorgvuldigheid, verbeterd”, zegt DeReinzo.

Dat betekent niet dat de Register Citizen nu alleen artikelen publiceert over onderwerpen die de lezer interesseren. „We doen geen afstand van onze taak als curator van nieuws en informatie namens de lezer. ”

De open newsroom past bij de digitale strategie van veel kranten. Ook de Guardian Media Group wil „digital first” worden. Nu nog draagt de digitale tak 35 tot 40 miljoen pond bij aan de omzet van 221 miljoen pond (252 miljoen euro, over 2010), maar dat moet groeien. Alle investeringen gaan naar online-activiteiten.

Guardian-hoofdredacteur Alan Rusbridger zei eerder dit jaar: „Het betekent niet dat we niet meer op papier zullen verschijnen, maar het betekent wel dat er meer aandacht, verbeelding en middelen gaan naar de verschillende vormen die de digitale toekomst waarschijnlijk zal aannemen.”

Of zoals DeReinzo uitlegt: „Internet en sociale media geven een, ooit door kranten geboeid lezerspubliek, een wereld van informatie, de kans zelf een informatiebron te zijn, en de mogelijkheid om met vrienden, kennissen, collega’s en vreemden interesses te delen. Als we ons publiek niet bij ons werk betrekken en niet samenwerken, dan zullen we in een niet al te verre toekomst ten onder gaan. Zo simpel is het.”

Register Citizen: http://newsroomcafe.wordpress.comThe Guardian: http://gu.com/p/3xgbd/tw