Onbereikbare interieurs en het geheim van Eindhoven

Oud wordt weer nieuw. Vintage design is in. Kantklossen is terug. Eigen Huis & Interieur is gerestyled. En Bright focust op Eindhoven, kraamkamer van de Dutch Design golf.

In Eindhoven wordt de tiende Dutch Design Week gehouden, in Amsterdam heeft kunstbeurs PAN (deze week de 25ste keer) tegenwoordig een afdeling voor vintage design en deze krant had afgelopen zaterdag in het magazine DeLuxe ‘architectuur en wonen’ als thema met Rem Koolhaas als gastredacteur.

Een goed moment dus om in de kiosk eens te kijken naar bladen over ontwerpen en wonen. Beter nog, om toch nog even aandacht te schenken aan het gerestylede Eigen Huis & Interieur (6,75 euro), dat al enige tijd op het bureau van de bladenredactie ligt. Zoals te verwachten is het een fijn bladerblad, met bijzondere, buitenissige en natuurlijk vooral onbereikbare interieurs. Het summum: een Italiaans landhuis aan het Gardameer, met een buitenbad op het zuiden, een binnenbad voor in de winter en een bijgebouw voor twee inwonende hulpen. Maar niet alles is over the top. Er staat een mooie column in van Maartje Wortel, die eerder schreef voor nrc.next en van wie vorige maand de eerste roman verscheen, er worden trends gespot (na breien zijn nu borduren en kantklossen terug), er is een reisrubriek met tips voor „een design(shop)wandeling” langs de Elbe in Hamburg.

Ook is er „een plan van aanpak” voor wie een bezoek wil brengen aan de Dutch Design Week in Eindhoven. Geen gek idee, want dat evenement is flink gegroeid in bezoekers, tot zo’n 180.000 in 2010. Ongeveer 1.800 ontwerpers laten deze week in meer dan driehonderd exposities werk zien. Attent van de organisatoren om, met de herfstvakantie in volle gang, dit jaar voor het eerst ook een programma voor kinderen te organiseren. Kinderen kunnen in een „tijdelijk historisch openluchtmuseum” op stap met een metaaldetector, om vervolgens met het gevonden materiaal zelf iets te ontwerpen.

In de kiosk liggen tientallen interieurbladen. Ze zijn allemaal fijn om door te bladeren, maar de keuze is te groot – en eerlijk is eerlijk: ze lijken ook nogal op elkaar. Dus pakken we bij nader inzien een blad dat een beetje hoort bij het thema van deze week, maar toch ook weer niet: Bright (5,50 euro), een magazine over „tech, style & design” dat zich in dit nummer afvraagt wat „het geheim van Eindhoven is”.

Mogelijk antwoord: „Om de ongezonde afhankelijkheid van één dominante maakindustrie (Philips) te doorbreken, moest de stad divers worden en een nieuw doel vinden.” Dat werd nieuwe, technologische (ASML, TomTom, NXP) en creatieve bedrijvigheid: „De Design Academy, zoals de Akademie voor Industriële Vormgeving Eindhoven sinds 1997 door het leven gaat, heeft een sterke internationale reputatie opgebouwd. Velen zien de Design Academy als een opleiding die op dit moment geen gelijke op de wereld kent. De hele Dutch Design-golf met namen als Marcel Wanders, Richard Hutten, Hella Jongerius en Maarten Baas is vrijwel geheel op het conto van de academie te schrijven.”

Verder in Bright het nieuwtje dat het Nederlandse jeanslabel G-Star een Raw-versie mag maken van een lamp van de legendarische Franse ontwerper Jean Prouvé (stoelen en kasten van hem zijn ongetwijfeld te koop op de sectie vintage design van PAN), en een interview met Tjeerd Hoek van designbedrijf frog (1.600 werknemers, 15 designstudio’s in diverse landen) die uitlegt waarom het ene ontwerp een hit wordt en het andere niet. En diverse opvallende ontwerpen die te zien zijn op, inderdaad, de Dutch Design Week.

Gretha Pama