Minder kiloknallers

Voor het eerst in tijden stunten supermarkten minder met vlees en neemt het bezoek aan de slager toe.

De kiloknaller is uit, zegt Stichting Wakker Dier. Waar supermarkten elkaar voorheen beconcurreerden met de laagste vleesprijzen, gaat de strijd nu om de vraag wie het meest diervriendelijke vlees verkoopt. Ook trokken slagers – aanvankelijk weggeconcurreerd door de kiloknallers van de supermarkt – vorige maand voor het eerst sinds tijden weer extra klanten, zo blijkt uit cijfers van onderzoeksbureau GfK.

Er lijkt een verband te bestaan tussen deze twee ontwikkelingen, zegt een woordvoerder van GfK voorzichtig. „Je ziet dat supermarkten minder stunten met vlees en dat komt onder meer door de acties van Wakker Dier.” Als het vlees in de supermarkten niet of nauwelijks goedkoper is, blijken mensen net zo lief naar de slager te gaan.

Wakker Dier zette vorig jaar twaalf weken lang alle vleesprijzen af tegen de gemiddelde kiloprijs van kattenvoer, 4,12 euro. In het tweede kwartaal van 2010 waren 132 vleesaanbiedingen goedkoper dan kattenvoer. Een jaar later waren dat er nog 87. De campagne veroorzaakte veel ophef en had uiteindelijk tot gevolg dat supermarkten minder met vleesprijzen zijn gaan stunten.