Met dj David Guetta willen alle sterren werken

De Franse dj en producer David Guetta is de nieuwe nummer 1 in dj-land. Hij verandert het geluid van de Amerikaanse popmuziek.

DJ David Guetta performs during the iHeartRadio music festival on Saturday, Sept. 24, 2011, in Las Vegas. (AP Photo/Chris Pizzello) AP

De 43-jarige house-dj en producer David Guetta uit Frankrijk staat bovenaan in de nieuwe Top 100-lijst van DJ Mag, een veelbesproken graadmeter van de populariteit van dance-dj’s. De toppositie van Guetta betekent het voorlopige einde van een jarenlange hegemonie op de lijst van Nederlandse trance-dj’s als Armin van Buuren en Tiësto, nu respectievelijk de nummer 2 en 3 in de Top 100.

De nieuwe rangorde werd vrijdag bekendgemaakt tijdens een nachtelijke ceremonie in de Passenger Terminal Amsterdam. Guetta, de nieuwe nummer 1, is de popster onder de dj’s. Hij vertelde tijdens het Amsterdam Dance Event dat hij zo’n 500 aanvragen per week krijgt om ergens te draaien: „Mijn agent heeft zelf een agent.” Guetta reist in een eigen vliegtuig met daarop de tekst ‘Fly me I’m famous!’ en geeft hoog in de lucht feestjes met stewardessen „die als gogo-danseressen gekleed zijn, want dat was altijd mijn droom”.

Hij bikkelde een kwart eeuw als dj, vertelt David Guetta zo’n tien uur na de Top 100-ceremonie, in zijn suite in het Dylan Hotel in Amsterdam. Hij draaide op zijn zeventiende „al zes dagen per week sets van zes, zeven uur achter elkaar”. Guetta had in die tijd een weinig eenduidig muzikaal imago. „Ik draaide de halve nacht new wave, platen van Depeche Mode en New Order, en de andere helft funk.” Hij legde er de basis mee voor zijn muziek van nu. „Ik doe eigenlijk nog steeds wat ik op mijn zeventiende ook al deed: het mixen van kille elektronische beats met soulvolle melodieën.”

Eind jaren tachtig stortte Guetta zich kort op house. Maar hij liet de muziek snel weer los. De man die nu zelf door dancepuristen als commerciële antichrist wordt gezien, vond de muziek destijds te plat worden. Guetta: „De house die populair werd, New Beat uit België en gladde commerciële trance, vond ik vreselijk; daar zat geen soul in.” Begin jaren negentig focuste de Fransman zich daarom als dj een aantal jaren volledig op hiphop. „Die zat toen vol met soulsamples.”

Hitgevoelige hybride

Pas de afgelopen jaren kristalliseerde Guetta’s eigen muzikale stijl zich uit, een hitgevoelige hybride van urban en dance. Guetta put trucs en formules uit alle muzikale stijlen waar hij mee experimenteerde, en zweept daarmee de dansvloer op. Hij serveert als dj en producer stevig pompende, rauwe dance-energie in hapklare brokken voor een grote publiek, met aanstekelijke samples en toegankelijke vocalen. Het is de eclectische benadering die hij als dj altijd al had, zegt hij, die nu blijkt aan te slaan.

Volgens Guetta was in de wereld van de clubmuziek „jarenlang een haast religieuze strijd aan de gang. Maar nu hoor je dat houseproducers ook gebruikmaken van geluiden uit trance, dat trance-dj’s house draaien en dat hiphop en electro met elkaar vermengen. Dit is de internetgeneratie; we willen gewoon de best mogelijke muziek. Wanneer de melodieën en akkoordenopbouw van trance fantastisch zijn, waarom zouden we die niet bij de beste drums en baslijnen van housemuziek gebruiken? En als dan een urban artiest nog iets met een fantastische stem kan toevoegen, waarom niet?”

Guetta werd er de afgelopen jaren als veertigplusser in elk geval alsnog een superster-dj mee. Eentje die het geluid van de Amerikaanse popmuziek veranderde. Een keerpunt was de zomer van 2009, toen Guetta monsterhits scoorde met When Love Takes Over (met Kelly Rowland), I Gotta Feeling (van Black Eyed Peas) en Sexy Bitch (met Akon). Guetta: „Daarna belde elke artiest op de planeet me elke dag. En ze zeiden allemaal: wij willen hier deel van uitmaken.”

Sindsdien is de stampende vierkwartsmaat dominant geworden in de Amerikaanse popmuziek; van pop en soul tot hiphop. Dat is een revolutie, benadrukt Guetta. „Dance was nauwelijks een genre in de VS; het begon er ooit, maar werd al snel gezien als iets voor tieners die aan de pillen zaten, en voor in homoclubs. Er werden geen uptempo-platen op de radio gedraaid. Maar nadat ik elementen van de Europese elektronische muziek had gemengd met de urban melodieën uit Amerika, werd dat daar de nieuwe standaard.”

Zijn ontmoetingen met Nederlandse dj’s Chuckie en Afrojack waren essentieel voor de ontwikkeling van zijn succesformule, vertelt Guetta. „De muziek die ze Dutch House noemen, was de muziek die me op het album One Love (uit 2009) vermoedelijk het meest heeft beïnvloed. Ik ontdekte Chuckie en Afrojack toen niemand buiten dit land ze nog kende en werd verliefd op hun muziek omdat ze hiphopelementen en een ghetto groove met house mixten. Ik nam ze mee op tour, speelde hun muziek overal en begon zelf muziek te produceren met invloeden uit de Dutch House.”

Boegeroep

In de dancescene roept de opzichtige hitfabriek Guetta afkeurende reacties op; bij de dj-ceremonie in Amsterdam werd hij op boegeroep onthaald. Hoewel er slimme variaties in zijn producties zitten, lijken veel van de gebruikte formules erg op elkaar en Guetta is bepaald niet wars van effectbejag. Zelf ziet hij dat als de grondslag van zijn succes als dj. Hij zegt met nadruk dat het maken van een ogenschijnlijk eenvoudige poptrack moeilijker is dan van zomaar een dansvloerkraker.

Guetta: „Voor een clubtrack gebruik ik specifieke frequenties, arrangementen en productietrucs om een fysieke reactie te ontketenen. Een popplaat in mijn stijl is complexer; daarin gebruik ik al die elementen ook, maar voeg ik elementen toe die een emotionele snaar raken: melodie, akkoordenopbouw, tekst. Ik ben voor mijn popplaten steeds op zoek naar nieuwe geluiden.”

De Franse popster-dj vindt dat zijn collega’s zich te vaak gedragen als snobs. Ze weigeren platen te draaien omdat die te populair zouden zijn. „Ze maken zich zo druk om wat andere dj’s van ze vinden, dat ze liever een shitty night hebben in plaats van mensen een goede tijd te geven”, meent Guetta. „Ik speel niet voor de andere dj’s, ik speel voor het publiek.”

De dubbel-cd Nothing But The Beat van David Guetta is overal verkrijgbaar.