Kuifje: ‘een typische blockbuster’ of ‘nostalgische combinatie van humor en actie’?

Name: kuifje15_67953.jpg Caption: scene uit de film The Adventures of Tintin : The Secret of the Unicorn (2011) Nederlandse titel: De avonturen van Kuifje : Het geheim van de Eenhoorn FOTO: Sony Pictures (L to R) Inspectors Thompson and Thomson (Simon Pegg and Nick Frost) and Tintin (Jamie Bell), in THE ADVENTURES OF TINTIN: THE SECRET OF THE UNICORN. Scene uit de film The Adventures of Tintin : The Secret of the Unicorn (2011). Foto Sony Pictures

Kuifje-film The Adventures of Tintin: The Secret of the Unicorn ging gisteren in première in de Nederlandse bioscoop. Is het de moeite waard om hem te bekijken? Hieronder een selectie van lovende en minder lovende recensies.

Filmredacteur Dana Linssen is zeer te spreken over de film in NRC Handelsblad. Ze vergelijkt hem met het terugzien van een oude liefde, alleen “een beetje ouder en dikker misschien”. Linssen:

De nadruk ligt op actie en spektakel, en woeste achtervolgingen met auto’s, boten en watervliegtuigen, terwijl geen moment concessies worden gedaan aan Hergés perspectieven. De 3D-animaties zijn verbluffend en subtiel, je hebt zelden het gevoel dat je naar de technische rollercoaster zit te kijken die de film óók is.

Ook Floortje Smit van de Volkskrant ziet The Secret of the Unicorn als een geslaagd project van regisseur Steven Spielberg.

The Adventures of Tintin laat inderdaad zien hoe zeer Kuifje en deze avonturenreeks [Indiana Jones] bij elkaar liggen: het is een bijna nostalgische combinatie van humor en actie. En Spielberg omarmt het bronmateriaal met minstens evenveel liefde als de nieuwe technieken: de voortrazende film zit vol verwijzingen en favoriete figuren als kapitein Haddock - mooi neergezet door Andy Serkis - dragen de film.

‘Hoogtepunt Spielberg is voorbij’

Nicholas Lezard van The Guardian was na het zien van de film zeer teleurgesteld. Volgens hem moeten Kuifje-fans de film maar niet bekijken. Zelf had hij het gevoel twee uur gekeken te hebben naar de mishandeling van de verhalen van tekenaar Hergé.

Coming out of the new Tintin film directed by Steven Spielberg, I found myself, for a few seconds, too stunned and sickened to speak; for I had been obliged to watch two hours of literally senseless violence being perpetrated on something I loved dearly.

Spielberg heeft van Kuifje een typische blockbuster gemaakt; het bewijs dat het hoogtepunt van de regisseur voorbij is, aldus Lezard.

As it is, the film has turned a subtle, intricate and beautiful work of art into the typical bombast of the modern blockbuster, Tintin for morons, and the nicest things one can say about it are that there’s a pleasing cameo of Hergé himself in the opening scene, the cars look lovely, indeed it is as a whole visually sumptuous, and (after 20 minutes or so of more or less acceptable fidelity; and the 3D motion-capturing transference of the original drawings is by far the least of the film’s problems) it usefully places in plain view all the cretinous arrogance of modern mass-market, script-conference-driven film-making, confirming in passing that, as a director, Spielberg is a burned-out sun.

Collega Robbie Collin van de Telegraph voegt zich bij Lezard, zij het in minder sterke bewoordingen. Volgens hem is de film een bewijs van het genie van Hergé, aangezien de bijna honderd miljoen euro kostende productie van Spielberg niet kan tippen aan de tekeningen van de Belgische tekenaar. Collin:

It’s testament to either the genius of Hergé or the limitations of computer graphics – or more probably both – that two dots of ink from a Belgian cartoonist’s pen can express more wit and artistry than £82 million of the best 3D special effects Hollywood can conjure.

But there’s a mechanistic quality to Spielberg’s craft that’s undoubtedly disappointing: a film directed by one such distinctive artist and based on the work of another shouldn’t feel like it could have been made by almost anyone.

Bekijk hieronder de trailer: