Lagere verkoop Peugeot Citroën

Autofabrikant PSA Peugeot Citroën heeft laten weten dat de verkoop van auto’s met 2,5 procent is teruggelopen. Het Franse bedrijf waarschuwde verder dat de omzet van het bedrijf over het hele jaar wordt aangetast door de nucleaire ramp in Japan en de stijgende prijzen voor grondstoffen.

De omzet bij de autodivisie is de afgelopen drie maanden met 1,3 procent teruggevallen tot 9,31 miljard euro, zo maakte PSA vanmorgen bekend. Vorig jaar bedroeg de omzet in het derde kwartaal nog 9,47 miljard euro. PSA had al in juli van dit jaar laten weten dat de autodivisie van het concern over het hele jaar waarschijnlijk ‘break even’ zou draaien. Ondanks verdere tegenslagen in het derde kwartaal blijft die verwachting gehandhaafd.

PSA wijt de teruglopende verkoop aan problemen met toeleveranciers en grotere concurrentie op de markt, die de prijzen onder druk zet. Door problemen met de toelevering van schroeven daalde de productie in Europa met 45.000 auto’s, ruim 5 procent van de mondiale productie. Dit had „grote gevolgen” voor de verkoop van Peugeots en Citroëns in Europa, aldus PSA. Bovendien zette concurrentie van andere merken de marge onder druk.

De tegenvallende resultaten in Europa werden deels gecompenseerd door een groei in China, Rusland en Zuid-Amerika. Eind september was de verkoop buiten Europa met 41 procent gestegen ten opzichte van het vorige jaar. De overige divisies van PSA Peugeot Citroën, waaronder de onderdelenfabikant Faurecia, transportbedrijf Gefco en de Banque PSA Finance, lieten een sterke groei zien in het derde kwartaal. De totale omzet van het bedrijf bedroeg in het derde kwartaal 13,4 miljard euro.

PSA Peugeot Citroën heeft een besparingsprogramma van 800 miljoen euro afgekondigd dat de resultaten in 2012 moet verbeteren. Vorig jaar maakte PSA een brutowinst van 1,7 miljard euro op een omzet van ruim 56 miljard.