Beter derde kwartaal voor Heineken

Bierbrouwer Heineken had last van de slechte zomer in Europa. In de rest van de wereld ging het beter en stegen omzet en volumes.

Gemiddeld viel afgelopen zomer 350 millimeter regen in Nederland. Daarmee was de zomer officieel de natste sinds 1906.

Voor bierbrouwers betekent een slechte zomer slecht nieuws. Maar ondanks de vele regen die in de maanden juli en augustus viel, heeft Heineken in het derde kwartaal van dit jaar zijn omzet en volumes zien stijgen. Dat bleek vandaag bij de presentatie van de kwartaalcijfers.

Bij de bekendmaking van de halfjaarcijfers van Heineken, eind augustus, ging het aandeel van de bierbrouwer op de Amsterdamse beurs nog hard onderuit. Het concern kwam met tegenvallende cijfers: de winst was 14 procent lager dan dezelfde periode een jaar eerder en Heineken voorspelde dat winstgroei voor 2011 ten opzichte van 2010 zou uitblijven. Een duidelijke winstwaarschuwing. De boodschap was minstens zo somber als de weeromstandigheden: in de week dat Heineken zijn cijfers naar buiten bracht, trokken hevige regen- en onweersbuien over het land.

Ook vanochtend zag het er buiten grijs en somber uit. Maar de boodschap van Heineken was positiever dan in de zomer. De omzet is met 0,6 procent gestegen tot 4,645 miljard euro. De nettowinst is met bijna 1 procent toegenomen tot 525 miljoen euro. De verkopen in West-Europa daalden het afgelopen kwartaal weliswaar met 3,3 procent, maar die daling werd gecompenseerd door goede verkopen in Midden- en Oost-Europa en Azië. Vooral in Afrika nam de vraag naar Heinekenproducten toe, daar stegen de verkopen met meer dan 10 procent.

In april 2010 nam Heineken de bierdivisie van de Mexicaanse onderneming Femsa over. Volgens analisten vielen de resultaten tegen: Heineken zou marktaandeel in Mexico hebben verloren. De bierbrouwer stelt vandaag dat de omzet in Mexico dankzij „de succesvolle implementatie van de commerciële strategie” en de „realisatie van de geplande besparingen” in lijn is met dezelfde periode vorig jaar.

De totale verkochte volumes van Heineken stegen met 1,6 procent tot 53,4 miljoen hectoliter. De biervolumes gingen met 2,7 procent omhoog tot 44,9 miljoen hectoliter.

Dat de operationele winst in het derde kwartaal lager uitkwam dan vorig jaar wijt de bierbrouwer aan het slechte weer, hogere kosten voor marketing en grondstoffen (waaronder mout) en een gedaald consumentenvertrouwen als gevolg van de aanhoudende economische onzekerheid. Mensen gaan minder uit, en dat voelt Heineken in zijn omzet.

Heineken herhaalde vanochtend de prognose dat de nettowinst, voor bijzondere posten en afschrijvingen, voor 2011 nagenoeg gelijk blijft aan vorig jaar: 1,445 miljard euro. Dat heeft de bierbrouwer onder meer te danken aan het uitzonderlijk goede weer in het voorjaar.

Eind augustus kelderde het aandeel van Heineken in de eerste minuten van de handelsdag met 16 procent (om later wel weer iets op te krabbelen), maar na de meevallende cijfers van vanochtend noteerde het aandeel bij de opening van de beurs 2,9 procent hoger. Rond het middaguur stond het aandeel van de bierbrouwer op 35,79 euro.

Heineken is de op twee na grootste bierproducent ter wereld, na AB InBev en SABMiller, en is actief in meer dan 170 landen. Europa is met bijna de helft van de omzet de grootste afzetmarkt van Heineken.