Miljoenen voor digitale fotoboeken

Na Hyves en Unamic verkoopt de investeringsfirma van Joop van den Ende opnieuw voor miljoenen een jong bedrijf. Maar: „We zijn niet uit op snelle exits.”

© Jørgen Krielen///Amsterdam 11-04-2002 Schiphol-Oost/ Joop van den Ende.

Van nul tot honderd binnen tien seconden seconden? Het kan – ook in een crisis.

Het Nederlandse internetbedrijf Albumprinter, specialist in het afdrukken van digitale fotoalbums, is voor 60 miljoen euro verkocht aan het Amerikaanse Vistaprint, met een mogelijk aanvullende premie van 5 miljoen als bepaalde groeidoelstellingen worden gehaald. Dat is ruim 8 miljoen per jaar. Het bedrijf werd in 2003 gelanceerd door internetondernemer Hans Veldhuizen, die daarmee heel voorzienig anticipeerde op de opmars van digitale camera’s en mobiele telefoons waarmee je ook foto’s kan maken.

Gisteren maakte grootaandeelhouder Van den Ende & Deitmers de verkoop van het bedrijf uit Amsterdam bekend. Sinds de investeringsmaatschappij van mediatycoon Joop van den Ende en zijn oud-Endemoldirecteur Hubert Deitmers iets in Albumprinter zag, ging het hard. Dat was in 2007. Toen nam Van den Ende & Deitmers voor een paar miljoen euro een belang van 30 procent.

„Ons investeringsbeleid is erop gericht om innovatieve aan media of internet gerelateerde bedrijven snel te laten groeien”, zegt Deitmers in een toelichting. „We willen snel een dominant marktaandeel verzamelen.” Dat is bij Albumprinter gelukt. De omzet verzevenvoudigde sinds 2006 tot zo’n 37 miljoen euro in de afgelopen twaalf maanden. Structurele winst boekt het bedrijf pas sinds twee jaar: 3,3 miljoen euro in 2010.

In de voorbije jaren deed Albumprinter zelf verschillende overnames onder meer in Zweden en Groot-Brittannië. Het bedrijf levert behalve via de website albelli.nl ook de fotoalbumdiensten van de Hema en het Britse supermarktconcern Tesco. Het is actief in negen landen. Volgens Deitmers heeft Albumprinter „met afstand” het marktleiderschap in Nederland veroverd en staat het in de top 3 van aanbieders in Europa – waarvan de marktomvang op 400 miljoen euro wordt ingeschat.

„En dan komen de strategische kopers vanzelf langs”, zegt Deitmers. De operationele voorman van de investeringsmaatschappij – Van den Ende adviseert op de achtergrond – blijft beweren dat Van den Ende & Deitmers „anders dan de meeste investeringsmaatschappijen” niet al bij de start bezig is met een „exitstrategie”. Maar ja, sommige biedingen kun je eenmaal niet weigeren, luidt dan het credo van durfkapitalisten.

In het afgelopen jaar wist Van den Ende & Deitmers al driemaal een participatie te verkopen. Voor een onbekend bedrag verkocht het de callcenters van Unamic/HCN (omzet: 60 miljoen euro, belang: 36 procent) aan een dochter van het Amerikaanse concern Xerox. Eind vorig jaar werd de Nederlandse sociale mediasite Hyves voor 53 miljoen euro aan de Telegraaf verkocht. Nog geen tweeënhalf jaar eerder had Van den Ende & Deitmers een ‘substantieel minderheidsbelang’ genomen, zoals dat heet.

Toch heeft de investeringsmaatschappij uit Amsterdam-Zuid geen beslissende stem in het verkoopbeleid van een bedrijf, bezweert Deitmers. „We luitsteren vooral naar de directie. Die kan het beste zeggen wat goed voor het bedrijf is.”

Datzelfde management zal toch ook naar de eigen portemonnee kijken. Bij Albumprinter heeft een tiental managers en voormalig managers een aandelenbelang.

Op Albumprinter maakt grootaandeelhouders Van den Ende & Deitmers een boekwinst van naar schatting ruim 16 miljoen euro. Oprichter Veldhuizen verdient ruim 13 miljoen – hij heeft zeker 20 procent van de aandelen in handen. De rest is in handen van enkele stille particuliere financiers.

Miljonair worden terwijl een nieuwe economische recessie dreigt, het kan dus echt. Eén praktisch probleem voor al die verkopende aandeelhouders van Albumprinter: op welke bank parkeren we die miljoenen? Het depositogarantiestelsel van De Nederlandsche Bank dekt maximaal een ton per rekeninghouder.