KPN worstelt door met mobiele diensten

Telecomreus KPN boekte minder omzet en winst dan vorig jaar. Dat is geheel conform de verwachting. De reorganisatie is in gang gezet.

KPN blijft kwakkelen. Het telecombedrijf kampt, net als andere mobiele providers, al jaren met dalende bel- en sms-inkomsten als gevolg van de opkomst van smartphones in Nederland. Gebruikers bellen en sms’en fors minder; zij sturen elkaar gratis berichtjes via een mobiele internetdienst.

Bij de presentatie van de kwartaalcijfers bleek vanochtend dat KPN in het derde kwartaal van dit jaar minder heeft gepresteerd dan in dezelfde periode vorig jaar. Dat was op zich geen verrassing, want KPN – leider op de mobiele markt in Nederland – heeft al jaren te maken met teruglopende omzetcijfers.

De omzet in het derde kwartaal van dit jaar daalde met 3,4 procent ten opzichte van een jaar eerder tot 3,26 miljard euro. De winst daalde met 9,4 procent: van 406 miljoen euro naar 368 miljoen euro. Hoewel KPN reageerde door te zeggen dat de resultaten „grotendeels in lijn met onze verwachtingen” waren, hadden analisten de resultaten vooraf rooskleuriger ingeschat. Zij hadden ingezet op een omzet van 3,34 miljard euro en een nettowinst van 429 miljoen euro. Beleggers waren teleurgesteld, op de beurs zakte het aandeel KPN vanochtend met 1,4 procent.

De negatieve kwartaalcijfers leiden er niet toe dat KPN zijn winstprognose voor dit jaar aanpast. Het bedrijf ligt naar eigen zeggen „op koers” om de verwachte resultaten over het hele jaar te behalen. KPN verwacht in 2011 een ebitda (de winst voor rente, belasting en afschrijvingen) van meer dan 5,3 miljard euro – exclusief herstructureringskosten – en een dividend van minimaal 85 eurocent per aandeel.

Eerder dit jaar kondigde de toen kersverse KPN-topman Eelco Blok een reorganisatie aan waarbij de komende vier jaar een kwart van de banen verdwijnt. Dat zijn 4.000 tot 5.000 fte’s. Inmiddels zijn circa 1.350 arbeidsplaatsen geschrapt. De kosten die hiermee gemoeid zijn, bedragen tot nu toe 90 miljoen euro, waarvan 78 miljoen in het derde kwartaal is ingeboekt. Vooral bij Getronics, de ICT-divisie van KPN, wordt flink gesneden.

De negatieve cijfers van KPN worden vooral veroorzaakt door de daling van de omzet uit mobiele diensten. Die is in het derde kwartaal verder gedaald met 11 procent ten opzichte van 2010. Om beter in te spelen op het veranderde klantgedrag – minder bellen en sms’en, meer mobiel dataverbruik – heeft KPN in september nieuwe abonnementen geïntroduceerd, met hogere tarieven voor dataverbruik. Te lang vroegen providers te weinig geld voor (onbeperkt) dataverbruik, zo verklaarde KPN dit voorjaar zijn nieuwe koers. De standaard limiet van 1 gigabyte is vervangen door een databundel van 100 megabyte. Klanten die op hun mobiele telefoon een filmpje willen bekijken, bijvoorbeeld, of radio willen luisteren, moeten in het vervolg bijbetalen.

Het marktaandeel televisie van KPN is in het derde kwartaal licht gestegen ten opzichte van een jaar eerder: van 14 naar 17 procent. En ook in Duitsland en België realiseert KPN groei: de omzet steeg respectievelijk met 8,1 en 11 procent. In die landen maken klanten nog minder gebruik van smartphones en neemt de vraag naar databundels toe. En KPN maakt niet dezelfde fout als in Nederland: géén mobiel internet voor een paar euro per maand.