Los dat maar eens op, als je officieel dood bent

Joost Heyink: De verzekering. Anthos, 232 blz. € 18,95 **

Vier moderne, jonge echtparen, dertigers zonder al te veel zorgen en problemen. Ze drinken samen, doen spelletjes, fietsen en zeilen. In Goede vrienden van thrillerauteur René Appel blijken de acht, als ernstige problemen een aanvang nemen, zulke leeghoofdige mooiweervrienden dat het thema vriendschap al snel flets wordt.

Sandra vertrekt met een minnaar en haar dochter naar Boston, maar eigenlijk alleen haar man Otto ligt er wakker van – klaarwakker, dat wel. De rest haalt min of meer de schouders op, net als over de zich snel voltrekkende geestelijke teloorgang van Otto.

Vervolgens wordt een van de vrouwen uit het gezelschap naar de andere wereld geholpen; rouw en hysterie blijven goeddeels uit, zelfs de man van het slachtoffer hoor je er al snel niet meer over. Als een ander lid van het gezelschap wordt bewerkt met een mes beginnen sommigen zich zorgen te maken, maar dromen van een muzikale carrière en een onverwachte zwangerschap blijven even belangrijk.

Deze flutfiguren zijn saai en laf en vooral onsympathiek door wat ze nalaten, niet door wat ze doen. Zelfs de verdachten die de politie op het oog heeft, zijn nikserig en de moordenaar, zijn of haar modus operandi en de locatie van de ontknoping blijken makkelijk te voorzien. Appel schrijft al jaren uitstekende boeken, maar Goede vrienden gaat over stomme kennissen en weet niet te boeien als thriller of als portret van vriendschap of gebrek daaraan.

Joost Heyink is in De verzekering een stuk ambitieuzer en hoewel hij zich af en toe wat vertilt aan de geloofwaardigheid is dit een aangenaam balorig boek.

Een thrillerschrijver besluit om in samenwerking met zijn vriendin zijn dood te ensceneren om zo tweeënhalf miljoen aan verzekeringsgeld op te strijken. Heyink heeft veel plezier in het in hoog tempo duidelijk maken, aan hoofdpersoon Tim Henderson en aan de lezer, wat een ongelooflijk slecht idee dit is.

In de onderwereld van Bogotá schaft Henderson met succes een lijk aan dat voor hem door kan gaan en in Nederland in zijn plaats kan worden gecremeerd.

Al snel blijkt dat het ook een héél slecht idee is om in de onderwereld van Bogotá een lijk aan te schaffen; de fouten stapelen zich op. Ook beseft Henderson weldra hoe belangrijk het is je partners in crime met zorg te kiezen: Laura verdwijnt spoorloos, wat zowel op verraad als op een tragisch ongeval of misverstand kan wijzen. Maar kom daar maar eens achter als je, zoals Tim, officieel dood bent.

Henderson probeert vanaf een reeks schuiladressen zijn vele fouten ongedaan te maken, met wisselend succes.

Het einde van De verzekering is in zekere zin een anti-climax, maar die past goed bij dit exotische verhaal over hele domme plannen.

Robert Gooijer

René Appel: ‘Goede vrienden’. Anthos, 231 blz. € 19,95 *