Kluchtige Producers soms geestig

De Producers, door Mark Vijn Theaterproducties. Gezien: 23/10 Chassé Theater, Breda. Daar t/m 30/10. Tournee t/m 5/2/12. www.hitmusical.nl ***

De Producers was eerst de controversiële film van Mel Brooks, vanaf 2001 een Broadwaysensatie, en weer een film. Wie dat vergeet, ziet in de Nederlandse versie een vrolijk verhaal over een anti-musical, een show die Hitler moet vereren, omdat de producers uit de titel denken meer te verdienen aan een flop dan aan een hit.

Max Bialystock is de oude producer die zijn boekhouder meesleept om de slechtste musical met de slechtste regisseur ooit te maken. Hun ontmoeting met de auteur van Voorjaar voor Hitler, Franz Liebkind, is een fraai staaltje kolder, door de gekte die Marcel Jonker legt in zijn rol van Beierse zonderling. Dat zijn duiven de Hitler-groet kunnen brengen is een grappig accent en daar zijn er meer van. Maar De Producers, in regie van Martin Michel, is behept met minstens zoveel kluchtigheid en belegen pikanterie, van het genre: „We mogen dan wel blijven zitten, maar we geven je een staande ovatie.”

De audities voor Hitler en de nazi-musical zelf zijn geestig en goed gedaan, met sterke showelementen – danseressen met bierpullen, worsten en pretzels als grote heupstukken. Dick van den Toorn is uitstekend als uit zijn jurk puilende regisseur en later als de cheesy Hitler, die zijn carrière bezingt, neergevlijd op het voortoneel: ‘Ik nam de baan, ik viel Polen aan.’ Dat liedje springt eruit.

Het verhaal en de liedjes buiten de Duitse musical om zijn minder dwingend. Johnny Kraaijkamp jr. is degelijk als Max, en Joey Schalker (de boekhouder) heeft een goede stem. Veel karakter heeft hun zangwerk echter niet. Zo eenvoudig is het nog niet om succes te kopiëren.

    • Ron Rijghard