Hij was een held in wording

Marco Simoncelli (24) is gisteren verongelukt tijdens de Grote Prijs van Maleisië.

De motorcoureur gold als een van de smaakmaker. En als een wildebras.

(FILES) This file photo taken on March 18, 2010 shows Italy's MotoGP rider Marco Simoncelli of San Carlo Honda Gresini Team posing for a picture before the final pre-season test for the MotoGP World Championship at the Losail International Circuit in the Qatari capital Doha. Honda rider Marco Simoncelli has died of injuries sustained in a crash on October 23, 2011 that resulted in the cancellation of the Malaysian MotoGP, a race official said. AFP PHOTO / FILES / KARIM JAAFAR AFP

Het was een tragisch beeld. Motorcoureur Marco Simoncelli die languit op het circuit van het Maleisische Sepang ligt. Roerloos. Zijn voorhoofd op de grond gedrukt. Zijn witte motor en rode helm die een paar meter verderop in het gras liggen.

In de seconden daarvoor was de 24-jarige Italiaan in bocht elf van de Grote Prijs van Maleisië de controle over het stuur kwijtgeraakt, nadat zijn voorwiel grip was verloren. De Amerikaan Colin Edwards kon Simoncelli niet meer ontwijken en reed hard op hem in. De helm van Simoncelli vloog tijdens de crash van zijn hoofd. De Honda-coureur raakte bewusteloos. Het medische team probeerde hem nog te reanimeren, maar dat mislukte. Hij overleed drie kwartier na de crash door borst, hoofd- en nekletsel. De race in de koningsklasse van de motorsport – de MotoGP – werd gisteren na het ongeluk direct stilgelegd en niet meer hervat.

Met de crash van Simoncelli komt het totaal aantal doden in de MotoGP sinds de oprichting in 1949 op 47. Voor de auto- en motorsport is het een afschuwelijke week. Vorig weekend overleed in Las Vegas de Engelse IndyCar-coureur Dan Wheldon na een zware crash.

De motorwereld is geschokt door de dood van Simoncelli. De Italiaanse wegracer Valentino Rossi, een goede vriend van Simoncelli, had na afloop de tranen in de ogen. Rossi was bij het ongeluk betrokken en bleef ternauwernood overeind. Maar ook veel ander motorcoureurs waren kapot van het drama. Simoncelli, bijgenaamd SuperSic, vanwege zijn grote talent, was „vriend van iedereen”, aldus de Italiaanse krant la Repubblica.

In Italië brengen alle nieuwssites de tragedie groot. Men refereert aan de vrolijkheid van de jonge coureur. Vele sites laten de beelden van het ongeluk zien, evenals foto’s van de glorieuze momenten in Simoncelli’s carrière, zoals zijn wereldtitel in de 250cc in 2008 en zijn twee polepositions dit seizoen in de zwaarste klasse.

„Als iemand erover begint, schiet ik vol”, zegt de Nederlandse motorcoureur Jurgen van den Goorbergh, die jarenlang in de hoogste klasse van de motorsport uitkwam. „Deze klap komt behoorlijk hard aan in de motorsportwereld. Dit zal nog lang doorwerken omdat hij een coureur met een bepaald karakter was.” Simoncelli was een van de smaakmakers van dit moment, zegt Van den Goorbergh. Zijn rijstijl gold als risicovol. Hij was een wildebras. „Hij kreeg dit jaar kritiek op zijn rijstijl, vooral over zijn inhaalmanoeuvres. Hij had een haat-liefdeverhouding met sommige andere coureurs.”

Ongelukken als deze komen niet vaak voor in de motorsport, zegt Van den Goorbergh. In 2003 was er voor het laatst een dodelijk ongeval in de MotoGP. De Japanner Daijiro Kato reed toen bij de GP op Suzuka met een snelheid van rond de 200 kilometer per uur tegen een muur.

Volgens Van den Goorbergh heeft het ongeluk van Simoncelli niets met de veiligheid op het circuit te maken. „Hier kan niemand wat aan doen. Het is een rampzalige samenloop van omstandigheden.” De laatste jaren is er veel meer aandacht voor veiligheid in de motorsport, zegt hij. „De eisen worden steeds hoger.”

Als topcoureur kun je niet met zware crashes bezig zijn, zegt Van den Goorbergh. „Je verstopt het een beetje. Je bent met je eigen carrière bezig. Je wil niets weten van dodelijke ongelukken”, vertelt hij. „Op het moment dat je gaat nadenken over valpartijen, of angst hebt moet je gelijk stoppen. Daar is de sport te snel voor.” Voor de jongens die bij de valpartij betrokken waren is het de vraag hoe ze zich hier overheen zetten, zegt Van den Goorbergh. „Er zijn coureurs geweest die stopten na zo’n ongeluk. En anderen starten volgende week weer ‘gewoon’.”

Volgens Van den Goorbergh was Simoncelli in Italië een held in wording, vergelijkbaar met negenvoudig wereldkampioen Valentino Rossi. Behalve de officiële media herdachten veel bloggers en mensen op Facebook en Twitter Simoncelli. „Je was de Villeneuve op twee wielen”, schreef blogger Giuliano, daarmee refererend aan de dood van de zeer talentrijke en jonge autocoureur Gilles Villeneuve in 1982 op het circuit van Zolder in België.

Via Twitter namen veel voetbalsterren afscheid van Simoncelli. De voetbalclubs AC Milan – waar Simoncelli een grote fan van was – en Internazionale betuigden op hun website hun medeleven.

Om de motorheld te eren kondigde de voorzitter van het Italiaanse olympische comité Giovanni Petrucci gisteren voor alle speelvelden in alle sporten een minuut stilte af. Op de site van Simoncelli zelf is alleen nog een foto van hem te zien: Grote glimlach, gele handdoek over het hoofd en zonnebril op: „Ciao SuperSic”.