De andere waarheid

De slag om de Arabische kijker

Ned.2, 21.00-22.00 uur

Al Jazeera geldt in het Westen als een van de bijzonder weinige Arabische televisiezenders die niet deze of gene heerser naar de mond praat. En zo wordt Al Jazeera toegejuicht als de zender die de kant van het volk koos. Dat is allemaal ten dele waar. Maar in De slag om de Arabische kijker laat de VPRO vanavond ook een andere waarheid zien.

Al Jazeera werd in 1996 opgericht door de emir van Qatar, sjeik Hamad, na zijn staatsgreep tegen zijn vader. De andere Golfstaten steunden zijn vader, en sjeik Hamad wilde zijn liberalere gezichtspunten aan de man brengen. De zender zegt de vrijheid van meningsuiting hoog in het vaandel te hebben, maar dient zijn betaalmeesters als het erop aan komt. Concreet: Al Jazeera steunde wel de opstanden in Egypte, Tunesië en Libië steunde, maar niet die in de Golfstaat Bahrein, want de koning van Bahrein is een vriend van sjeik Hamad.

De – overtuigende – documentaire voorspelt dat Al Jazeera de komende tijd verder aan banden zal worden gelegd, omdat de emir van Qatar steun van Saoedi-Arabië nodig heeft voor zijn gasexportprojecten. Vorige maand is als omineuze inleiding een neef van de emir als directeur van Al Jazeera benoemd.

Carolien Roelants