Breekt hij of breekt hij niet

Containers on the stern deck of the 47,230 tonne Liberian-flagged Rena hang precariously, about 12 nautical miles (22 km) from Tauranga, on the east coast of New Zealand's North Island October 20, 2011. The recovery of fuel oil from a stricken container ship grounded off New Zealand resumed on Thursday as salvage teams worked to minimise the damage in the country's worst environmental disaster in decades. Two days of strong winds and high seas had prevented the pumping of oil from the Rena, which has been stuck for more than two weeks on the Astrolabe Reef. REUTERS/New Zealand Defence Force/Handout (NEW ZEALAND - Tags: DISASTER TRANSPORT ENVIRONMENT ENERGY BUSINESS IMAGE OF THE DAY TOP PICTURE) FOR EDITORIAL USE ONLY. NOT FOR SALE FOR MARKETING OR ADVERTISING CAMPAIGNS. THIS IMAGE HAS BEEN SUPPLIED BY A THIRD PARTY. IT IS DISTRIBUTED, EXACTLY AS RECEIVED BY REUTERS, AS A SERVICE TO CLIENTS. REUTERS

Dit weekend is er opnieuw olie gelekt uit het containerschip Rena dat is gestrand voor de noordkust van Nieuw-Zeeland. Het gaat volgens de kustwacht om tien ton olie (11.607 liter, circa 73 vaten vaten).

Al negentien dagen ligt het containerschip drie kilometer uit de kust vast. In het schip zat 1.700 ton olie toen het crashte op een rif. Ruim 330 ton olie is inmiddels weggepompt door reddingswerkers. Maar 300 ton olie (47.700 liter) is al in zee gelekt. Tientallen containers zijn overboord geslagen. Circa 1.300 vogels zijn door de aangespoelde olie gedood.

De kans is groot dat het schip, dat al flink slagzij maakt, alsnog in tweeën breekt. Als de resterende hoeveelheid olie in de tanks van de Rena aanspoelt op de naburige stranden, zou dat een ecologische ramp betekenen voor een van Nieuw-Zeelands mooiste natuurgebieden. Het gebied is niet alleen rijk aan vogels, maar ook aan walvissen, dolfijnen en zeehonden. De Nieuw-Zeelandse regering heeft het incident al uitgeroepen tot de ergste maritieme milieuramp uit de geschiedenis van het land.

Lang konden de reddingswerkers niets uitrichten door slecht weer, waarbij hoge golven voortdurend tegen het schip beukten. De kapitein en een stuurman van de Rena zijn inmiddels in staat van beschuldiging gesteld, omdat ze op een onverantwoordelijke wijze zouden hebben genavigeerd. De Rena is eigendom van de Griekse rederij Costamare en vaart onder Liberiaanse vlag.

Deze foto is dit weekend gekozen door bezoekers van de Nacht van de Columnist onder leiding van beeldredacteur van nrc.next Sterre Sprengers.

nrc.nl/inbeeldnu ook verkrijgbaar als gratis app voor de iPad