Bijzondere CoBrA-collectie geveild

De Franse CoBrA-kunstverzamelaar Jean Pollak (87) veilt morgen een indrukwekkende collectie doeken, met onder meer vijf werken van Karel Appel.

Maar liefst vijf werken van Karel Appel worden morgenavond geveild bij Artcurial, het grootste veilinghuis van Parijs.

De schilderijen zijn onderdeel van de indrukwekkende collectie van de Franse verzamelaar en galerie-eigenaar Jean Pollak (87), die zich onder andere specialiseerde in CoBrA-kunst, post-CoBrA en expressionisme.

Bijna honderd doeken worden geveild. „Het is een erg homogene collectie. Er zit een duidelijke lijn in, daarom is het mooi dat ze in één keer wordt geveild”, aldus expert Hugues Sébilleau, die wegens de eerder voorzichtige prijszetting toch enkele verrassingen verwacht.

Een van de topstukken uit de collectie is De Koe van de in 2006 overleden Appel, een doek uit 1953, gekenmerkt door de dikke lijnen uit Appels vroege periode, ingevuld met felle kleuren.

De jongste Appel die wordt geveild dateert uit 1973, Man met Ezel. De dikke lijnen zijn verdwenen, maar de kleuren in acrylverf zijn nog feller. „Opvallend hier is hoe Appel er perfect in slaagt moeilijke kleuren bij elkaar te brengen: appelgroen, violet, felgeel. Hij heeft veel geschilderd in deze periode, maar dit is een van de topwerken”, aldus Sébilleau. De kunstexpert hoopt stiekem dat de twee werken samenblijven, omdat ze perfect de evolutie van Appel tonen, terwijl het, bijvoorbeeld door de manier waarop hij ogen schildert, wel twee typische Appels zijn.

Van Appel worden ook nog geveild: Klein Portret van Emmanuel Looten (olie op doek uit 1954) en twee titelloze werken op papier, uit 1948 en 1950.

Ook goed vertegenwoordigd is de in 1973 overleden Deense CoBrA-kunstenaar Asger Jorn. Topstuk in de collectie is Le Soleil M’Emmerde uit 1961, felle kleuren geschilderd met vingers, vingernagels en luciferstokjes.

Grappig is dat ook het antwoord van de Franse kunstenaar Jacques Doucet in de veiling is opgenomen. Doucet, een vriend van Pollak, was gefascineerd door het werk van de Deen, en schilderde in 1985 het donkere vervolg Jorn, si le soleil seul nous e….. Het werk was dit jaar nog te zien bij de tentoonstelling over Doucet in het CoBrA-museum in Amstelveen.

Naast Appel, Jorn en Doucet gaat werk onder de hamer van Corneille (drie schilderijen), een doek van Pierre Alechynski, twee van Carl-Henning Pedersen, één van de Nederlander Bram van Velde en twee van Hans Hartung.

De privéverzameling van Pollak, die zestig jaar lang de galerie Ariel aan de Boulevard Haussman leidde, bevat ook nog twee topwerken van de in 2008 overleden Zweed Bengt Lindström, en werk van recentere Franse kunstenaars, zoals Roger Edgar Gillet, die is vertegenwoordigd met het schilderij Une Soirée chez Pollac, dat de eigenaar pas op het laatste moment in deze veiling liet opnemen. Pollak besliste om zijn privéverzameling nu als een geheel te laten veilen, omdat de werken op die manier samen gecatalogeerd konden werken. De catalogus geeft een mooi overzicht van de stromingen in de naoorlogse Europese kunst.

Geschat wordt dat de veiling tussen de 2,6 en 3,6 miljoen euro kan opleveren.

De Koe van Appel zou het duurste werk van de avond moeten worden. Verwachte opbrengst: tussen de 200.000 en 300.000 euro.