Anders dan het Guggenheim Museum in Bilbao

Lars Spuybroek, Hoogleraar Architectonisch Ontwerp aan de Georgia Tech in Atlanta, vindt barok een armzalige variant van klassieke bouwkunst. Wat hij op de computer ontwikkelt heet dan ook geen ‘computerbarok’, maar ‘computergotiek’.

Computerbarok – zo wordt de welvende architectuur vaak genoemd die met behulp van digitale technieken is ontworpen. Zelf spreken computerarchitecten als de Amerikaan Greg Lynn liever van computergotiek. Zij zien meer overeenkomsten tussen gotiek en hun digitale ontwerpen dan tussen ‘blobs’ en de barok.

Om de wereld er eens en voor altijd van te overtuigen dat we van computergotiek moeten spreken schreef Lars Spuybroek, oprichter van het ontwerpersbureau NOX en hoogleraar Architectonisch Ontwerp aan de Georgia Tech in Atlanta, The Sympathy Of Things. Ruskin and the ecology of design. Natuurlijk distantieert Spuybroek zich hierin nadrukkelijk van de barok. Hoe overvloedig de krommingen in bijvoorbeeld een Bernini-kerk ook zijn, barok is en blijft een variant op de armzalige klassieke bouwkunst waar verschillende elementen als zuilen en architraven op elkaar worden gestapeld. Computerbarok is hoogstens een goede aanduiding voor het werk van Frank Gehry, de Amerikaanse architect van het Guggenheim Museum in Bilbao, vindt Spuybroek. Gehry maakt altijd eerst, ouderwets met de hand, sculpturen en geeft die vervolgens aan zijn medewerkers om met computerprogramma’s te bewerken en te verbeteren.

Dit artikel werd gepubliceerd in NRC Handelsblad op Vrijdag 21 oktober 2011, pagina 6 - 7. U kunt het hele artikel hier lezen.