Oneerbiedige Carine

Nog geen jaar nadat ze wegging bij de Franse Vogue, is er een dik boek over het werk en leven van ex-hoofdredacteur Carine Roitfeld verschenen.

Bijna een jaar geleden op 17 december 2010, kondigde de hoofdredacteur van Vogue Paris, Carine Roitfeld, aan dat ze het tijdschrift zou verlaten.

Onder leiding van de stijlvolle, door talloze bloggers en andere modeliefhebbers aanbeden Roitfeld was het uitgegroeid tot de spannendste editie van Vogue. En niet alleen vanwege de vernieuwende mode. Zelden was in een grote modetitel zoveel bloot en erotiek te vinden. Veel van die fotoshoots werden door haar persoonlijk gestyled.

Over het waarom van het vertrek werd indertijd, en nog altijd, druk gespeculeerd. Een populaire theorie is dat het kerstnummer voor 2010, dat ze samen met haar goede vriend Tom Ford maakte, haar de das om heeft gedaan. Zelfs voor Vogue Paris zouden de als rijke vrouwen van middelbare leeftijd aangeklede, opgemaakte en gekapte kleine meisjes en het elkaar passioneel betastende bejaarde stel te veel van het goede zijn geweest. Zelf zegt ze dat ze uit eigen beweging is opgestapt. Na tien jaar en honderd nummers was het genoeg. „De mode is niet meer leuk”, vertelde ze deze zomer aan Der Spiegel „Het gaat om geld, resultaten en zaken. Je kunt niet meer speels zijn. Modeshows hebben de charme van een medische conferentie.”

Hoe dan ook, Roitfeld, een jeugdige, superslanke, sexy 56-jarige met zwart opgemaakte ogen en over haar gezicht vallend haar – ze toont een opvallende gelijkenis met Iggy Pop – die zelden zonder kokerrok en naaldhakken wordt gesignaleerd, heeft na haar vertrek niet stil gezeten. Ze is actief als stylist, onder meer voor Chanel; voor de nieuwe campagne zetten zij en ontwerper/fotograaf Karl Lagerfeld een model, opgemaakt als kat, in een pasfotohokje. Ze is in gesprek over een eigen modelijn. En ze werkte aan een lijvig, aan haar zelf gewijd boek, passend Irreverent geheten – oneerbiedig.

Irreverent staat vol voorbeelden van Roitfelds eigenzinnige, sexy en soms controversiële visie. Een designertas die wordt gebruikt als asbak. Dure juwelen gecombineerd met Afrikaanse maskers. Een model is verkleed als Anna Wintour, de hoofdredacteur van de Amerikaanse Vogue, Roitfelds mannelijke assistent als de schrijfster Françoise Sagan. Een omstreden serie waarvoor het Nederlandse model Lara Stone (dat beroemd werd gemaakt door Roitfeld) zwart werd geschminkt. Stone in een kort jasje met struisvogelveren en een naar beneden getrokken onderbroekje met Katrien Duck-figuurtjes.

Naast sommige foto’s staat commentaar van Roitfeld. „Nog een shoot waardoor ik bijna ontslagen werd.” „In deze foto zou worden gesneden omdat de modellen gesluierd waren, maar uiteindelijk haalde hij het blad.”

Roitfelds werk wordt afgewisseld met foto’s van haarzelf, kiekjes van haar vader, moeder, man en twee kinderen. Er staan interviews en een heleboel losse quotes in het boek, plus een heleboel kaartjes, tekeningen en bedankjes („Très chère Carine – Bravo!”) van de grote namen uit de modewereld. „Mijn werk en mijn leven, het is een geheel. Er is geen weekend. Ik denk dat het charmant is om dit te laten zien”, zei Roitfeld onlangs.

Roitfeld, dochter van een Russische filmproducent en een typsich bourgeois Parijse moeder, begon haar carrière als model. Heel bekend werd ze er niet mee: „Het was de tijd van Zweedse blondines met scherpe jukbeenderen.”

Als stylist brak ze midden jaren negentig door toen ze samen met fotograaf Mario Testino en ontwerper Tom Ford voor Gucci de harde stijl uitvond die al snel pornochic werd genoemd; net-uit-bedhaar, make-up waarmee geslapen leek, kleren die veel bloot lieten en, berucht, een advertentiefoto van een model dat haar schaamhaar in een G had laten scheren. „Ik heb vrouwen er nooit uit willen laten zien als slachtoffer van mannelijke lust”, zegt ze in haar boek. „Zelfs als ik veel erotiek of bondage liet zien, probeerde ik een zekere elegantie te bereiken.”

Uit Vogue Paris, waar ze in 2001 aantrad, is Roitfelds invloed inmiddels grotendeels verdwenen. Haar opvolger, voormalig chef mode Emmanuelle Alt, liet een paar maanden geleden weten dat ze wil dat de moeders van de modellen naar de foto’s kunnen kijken. Roitfeld en Alt zijn inmiddels gebrouilleerd. Het eerste nummer van Roitfelds eigen, onafhankelijke, Engelstalige tijdschrift wordt september 2012 verwacht.

Carine Roitfeld, Irreverent. Rizzoli, 86,50 euro