Johnny Cash zonder glamour

Actress Reese Witherspoon (L) portrays June Carter and actor Joaquin Phoenix singer Johnny Cash in a scene from the musical film "Walk The Line" in this undated publicity photograph. The film received three Golden Globe nominations, including best motion picture musical or comedy and best actress in a musical or comedy motion picture for Witherspoon and best actor in a musical or comedy motion picture for Phoenix, as nominations were announced at a news conference in Beverly Hills December 13, 2005. The award show which honors excellence in film and television will be telecast to a worldwide audience from Beverly Hills January 16, 2006. NO SALES NO ARCHIVES REUTERS/Suzanne Tenner/20th Century Fox/Handout REUTERS

Walk the Line (James Mangold, 2005), RTL 8, 20.30 - 23.10 uur

De biopic over de fameuze countryzanger Johnny Cash begint als de Man in Black de tanden van een houtzaag betast. Het is 1968. We zijn backstage in de Folsom-gevangenis, vlak voor Cash opgaat en er zijn legendarische concert geeft. Maar voordat we het optreden te zien krijgen – daar eindigt de film mee – worden de significante momenten uit Cash’ leven getoond, van de eerste opnamen voor het Sun-label tot en met de plaat At Folsom Prison.

De houtzaag verwijst naar hét trauma van Cash, de dood van zijn broertje en de daaruit voortvloeiende wrok van zijn vader. „Je bent niets waard”, zegt zijn vader steeds.

De houtzaag is niet het enige drama in de film. Cash was jaren verslaafd aan amfetamine, die het toeren en de druk van een succesvolle carrière wat draaglijker moest maken. Door die verslaving verloor zijn grote liefde June Carter een tijdlang haar respect voor hem.

Een film over een muzikant kan natuurlijk niet zonder liedjes. Regisseur Mangold is het beste in het ensceneren en variëren van concerten, opnames en repetities. Cash met z’n gitaar in militaire dienst, Cash in de Sun-studio, Cash op toer met Jerry Lee Lewis en Elvis Presley, Cash op tv, Cash met handtekeningenjagers. Het jachtige muzikantenbestaan wordt van zijn romantiek en glamour ontdaan. Hoe goed Joaquin Phoenix en Reese Witherspoon ook zijn als Johnny en June, het blijft gek om hun stemmen te horen en niet die van Cash en Carter.

André Waardenburg