theater

Hoofddorp, 30-09-2011. Beeld uit de voorstelling "Het Gouden Ei" naar het boek van Tim KrabbŽ, geregisseerd en bewerkt door Leon van der Sanden met Victor Lšw, Peter Tuinman, Margot Dames en Nienke Ršmer. Foto Leo van Velzen NrcHb.

Het Gouden Ei

Regisseur Léon van der Sanden vond voor zijn toneelbewerking van de literaire thriller Het Gouden Ei (Tim Krabbé, 1984) weliswaar een slimme theatrale vorm, maar qua spel hapert de voorstelling nogal. Victor Löw als Rex is immer in de overdrive, hij piept en jankt, schreeuwt en hijgt – het is allemaal veel te veel van het goede. Tegenspeelsters Nienke Römer en Margo Dames blijven mooie meisjes van bordkarton. Positieve uitzondering is Peter Tuinman, die slechterik Raymond een verontrustende veelkantigheid geeft. Hij tilt de productie uit boven het niveau van verdienstelijk, publieksvriendelijk verteltheater.

www.kotheaterproducties.nl

Onze Paus

Wat theatercollectief Wunderbaum met de toneeltekst Onze paus van Arnon Grunberg heeft gedaan, dwingt groot respect af. Het stuk is geschreven als een reeks sketches, maar door een uitgekiende mise-en-scène en voortreffelijk spel dat soms clownesk is maar toch aan de personages psychologische diepte weet te geven, ervaart de toeschouwer Onze paus als een geleidelijk in intensiteit toenemende boze droom. Toch valt er bijna twee uur lang veel te lachen.

www.wunderbaum.nl

Dood van een handels-reiziger

Eigenlijk is er een heleboel dat niet klopt aan Alize Zandwijks enscenering van Dood van een handelsreiziger. Zij situeert Arthur Millers beroemde stuk (1949) over loser Willy Loman in een decor als een kindertekening. De familie Loman bewoont een verkreukeld papieren huisje – een verwijzing naar de naïeve illusies die hier heersen? Stoelen zijn uitvergrote punaises. Voorts spelen ballonnen een opdringerige rol, die staan vast voor de luchtbel die moet worden doorgeprikt, maar het is allemaal volgens een wel erg eenvoudige Sesamstraat-logica. Acteur Herman Gilis als Loman is een sensatie. Hij weet met elk gebaar en elke zin de tragiek van Loman te raken. Gilis is ontroerend, onuitstaanbaar, hilarisch en hartverscheurend, en maakt deze malle voorstelling alsnog de moeite waard.

T/m 30 april. www.rotheater.nl

Mathilde

Louis van Beek geeft een knappe vertolking van de Zeeuwse Mathilde de Doelder, beroemd geworden als model en echtgenote van Carel Willink. Alles aan haar was opvallend: haar wat slepende stem, haar ravissante kleding, haar verlangen zichzelf tot levend kunstwerk te verklaren. In de perfecte regie van Paula Bangels komen deze elementen prachtig samen. Ook de tragiek van Mathilde en haar mysterieuze dood krijgen een plek in deze theatrale hommage. Reprise. www.theaterzeelandia.nl

Laatste kans: Mighty Society 9

Intelligent theater: dat is de treffendste kenschets van het oeuvre dat Eric de Vroedt opbouwt met de reeks Mightysociety. Elke voorstelling getuigt van intensieve betrokkenheid bij misstanden in de maatschappij. Deel 9 gaat over het bedrijf Trafigura dat gif dumpte in Ivoorkust. In een meer dan twee uur durende, wervelende voorstelling belicht De Vroedt met toneel, dans en zelfs opera het fenomeen ‘Afrika als slachtoffer’.

T/m 23 okt. www.mightysociety.nl