Geen dictator kleedde zich flamboyanter dan Moammar Gaddafi

Niemand heeft meer vrijheid zich te kleden zoals ie wil dan een dicator, en geen dictator kleedde zich flamboyanter dan Moammar Gaddafi. Zijn stijl was een hoogstpersoonlijke mix van militaria, bishts (Arabische mantels), westerse pakken, gewaden en overhemden met traditionele Afrikaanse motieven, waaronder vooral de vorm van Afrika. Die kwam ook vaak terug in zijn

Moammar Gaddafi in een wit uniform met kleurrijke militaire linten, een opgenaaide beeltenis van Afrika en een Arabische mantel bij een bezoek aan Ethiopië in januari 2007. Foto Andrew Heavens/ReutersMoammar Gaddafi in een wit uniform met kleurrijke militaire linten, een opgenaaide beeltenis van Afrika en een Arabische mantel bij een bezoek aan Ethiopië in januari 2007. Foto Andrew Heavens/Reuters

Niemand heeft meer vrijheid zich te kleden zoals ie wil dan een dicator, en geen dictator kleedde zich flamboyanter dan Moammar Gaddafi. Zijn stijl was een hoogstpersoonlijke mix van militaria, bishts (Arabische mantels), westerse pakken, gewaden en overhemden met traditionele Afrikaanse motieven, waaronder vooral de vorm van Afrika. Die kwam ook vaak terug in zijn broches.

Gaddafi zag er met zijn opzichtige epauletten en wonderlijke onderscheidingen dikwijls als een dictator uit een operette, de keer dat hij geschminkt als de The Joker uit Batman in Kiev president Viktor Yushchenko ontmoette als een pathetische clown. En zijn haar was wel erg nadrukkelijk zwart geverfd. Maar het moet gezegd: vaak was hij uitgesproken stijlvol. Het soort gedurfde kleur- en stijlcombinaties waar modeontwerpers dol op zijn,  zorgvuldig gekozen accessoires, de jaloersmakende zwier waarmee hij shawls wist te draperen. Het is duidelijk dat de kolonel elke ochtend weer met veel plezier voor de spiegel stond. Zangeres M.IA. zei eens in een interview dat hij altijd een stijlicoon voor haar was geweest. 

Afgelopen april publiceerde Horacio Silver, moderedacteur van The New York Times een officieel ogende brief van iemand die beweerde voor het Libische ministerie van Industrie en Handel te werken. Omdat zijn leider al decennia zo’n grote rol speelde in het Arabische en Afrikaanse modebeeld, en de grootste inspiratiebron was voor de kleding van Michael Jackson, leek het hem een goed idee als de kostuumafdeling van het Metropolitan Musem of Art in New York in 2013 een tentoonstelling aan hem zou  wijden. Wilde Silver de rol van curator op zich nemen en een keuze komen maken uit de 3.400 outfits? “Helaas verhindert het beleid van The Times me om de reis te maken”, schreef Silver op de site.

Bekijk hier de post The New York Times en hier het eerbetoon dat het Amerikaanse blad Vanity Fair in 2009 aan de stijl van Gaddafi wijdde, en lees  bij die laatste vooral de commentaren bij de foto’s.