AkzoNobel gaat - weer - reorganiseren

De Europese schuldencrisis en de stagnerende economie leiden tot forse winstdaling bij verfproducent AkzoNobel. Banen worden geschrapt.

Na telecombedrijf KPN en elektronicaconcern Philips is AkzoNobel de derde grote Nederlandse multinational die banen gaat schrappen om de kosten te verlagen. De grootste verfproducent ter wereld heeft te maken met stijgende grondstoffenprijzen en een verslechtering van de economie op de belangrijkste afzetmarkten. Een afnemende economische groei en de schuldencrisis in Europa weerhouden consumenten ervan geld uit te geven aan verf en lakken – 45 procent van de omzet van AkzoNobel wordt in Europa gerealiseerd.

In het derde kwartaal steeg de omzet weliswaar met 5 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar tot 4,1 miljard euro, maar de winst daalde met 12 procent naar 507 miljoen euro. Bestuursvoorzitter Hans Wijers kondigde vandaag een saneringsoperatie aan die 500 miljoen euro moet gaan opleveren. Er worden onder meer banen geschrapt bij de decoratieve verven in Europa en Noord-Amerika. IT- en onderzoeksafdelingen worden in elkaar geschoven, waarbij AkzoNobel – dat inzet op groei uit opkomende markten – actiever mensen gaat werven en trainen in Brazilië, Rusland, India en China. Op dit moment werken er 55.000 mensen bij AkzoNobel in 80 landen, waarvan 5.000 in Nederland. Hoeveel banen er verdwijnen is nog niet duidelijk.

„Het programma is een logische stap waarbij onze schaalgrootte wordt ingezet om de groeistrategie te ondersteunen”, aldus Wijers. AkzoNobel wil de omzet verhogen tot 20 miljard euro in 2014, vooral door groei in Azië. In 2010 was de omzet 14,6 miljard euro. Het concern streeft naar een bruto winstmarge van 13 tot 15 procent. In het derde kwartaal bedroeg deze marge 12,5 procent. Wijers, die volgend jaar vertrekt, streeft ernaar om afscheid te nemen met een winstpercentage van ten minste 13 procent. Wijers wordt opgevolgd door Ton Büchner, bestuursvoorzitter van Sulzer, een Zwitserse beursgenoteerde onderneming.

Onder leiding van Hans Wijers onderging AkzoNobel de afgelopen tien jaar een metamorfose. Door de overname van ICI verwierf AkzoNobel een sterkte positie in Azië en Latijns-Amerika en werd het concern de grootste verffabrikant in de wereld. Het aandeel van Azië in de totale omzet is sinds 2002 gestegen van 11 procent naar 21 procent.

De periode 2008-2010 was de tijd van integratie en herstructurering. Symbolisch was de verhuizing van het hoofdkantoor van Arnhem naar Amsterdam. De crisis hielp bij de herstructurering; zij creëerde een sfeer van urgentie. Door de verslechterde economie duurt de herstructurering langer dan gepland.

In de divisie decoratieve verven steeg de omzet in het derde kwartaal met 5 procent, maar de winst kelderde met 25 procent. In de chemische sector steeg de omzet met 6 procent en daalde de winst met 6 procent. Bij de industriële verven nam de omzet met 5 procent toe, waarbij de winst met 5 procent afnam. In alle sectoren steeg de omzet omdat de hogere grondstofprijzen – sinds het begin van het jaar stegen deze met 15 procent – worden doorberekend in de eindproducten.

Beurshandelaren hebben vertrouwen in de aangenodigde plannen, op de Amsterdamse effectenbeurs steeg het aandeel met 2 procent.