Rijke Chinezen laten LVMH, verkoper van luxe, stevig groeien

Terwijl de westerse wereld sombert over de economische vooruitzichten is er één sector die sterk groeit: die van de luxeartikelen. Gisteren maakte LVMH Moët Hennessy Louis Vuitton, het grootste luxebedrijf ter wereld, bekend dat in het derde kwartaal een omzet is bereikt van ruim 6 miljard euro, een groei van 18 procent ten opzichte van het kwartaal ervoor. De cijfers worden gezien als een eerste teken dat vermogende consumenten de neerslachtigheid van afgelopen zomer achter zich hebben gelaten.

Maandag nog bracht Rabobank zwartgallige vooruitzichten voor de Europese economie voor de rest van het jaar naar buiten. Wachten tot Duitse consumenten meer gaan besteden is volgens de bank „als wachten op Godot”. De verwachtingen voor Nederland „kunnen het beste als somber omschreven worden” en „donkere wolken bereiken België”. Rabobank verwacht voor heel Europa „een substantiële vertraging in de groei op korte termijn.”

De belangrijkste groei voor luxeartikelen zit dan ook in China, meldt adviesbureau Bain & Company in een wereldwijde marktstudie over 2011. Verwacht wordt dat Chinezen dit jaar 12,9 miljard euro aan luxeartikelen zullen besteden, 35 procent meer dan de 9,6 miljard van 2010, toen er overigens ook een stijging van 35 procent was. Vorig jaar werden er in China bijna evenveel luxewinkels geopend als in de VS en Europa bij elkaar. Dit jaar hebben veel merken het aantal vestigingen in die iets kleinere steden uitgebreid. In China wordt nu meer besteed dan in het Verenigd Koninkrijk, in Hongkong meer dan in Rusland.

LVMH, bekend van onder andere de tassen van Louis Vuitton, de parfums van Dior, de champagne van Dom Pérignon en de cognac van Hennessy, groeide in Azië (exclusief Japan) in de eerste negen maanden van dit jaar 27 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Aan horloges en juwelen gaven de Aziaten zelfs 49 procent meer uit. In deze cijfers is de lucratieve overname van juwelier Bulgari niet eens meegeteld. Maar economische crisis of niet: ook in het Westen groeide LVMH: 18 procent in de VS en 7 procent in Europa.