PvdA wil dat gebruikers BlackBerry geld krijgen

Zij verdienen financiële compensatie voor de storing van vorige week. Gratis apps zijn niet genoeg.

Gedupeerde BlackBerry-bezitters hebben recht op financiële compensatie. Minister Verhagen (Economische Zaken, CDA) moet contact opnemen met de providers en BlackBerry-fabrikant Research In Motion (RIM) om te zorgen dat er een collectieve financiële compensatieregeling komt voor alle BlackBerry-gebruikers in Nederland, vindt de PvdA.

Naar schatting 30 tot 40 miljoen gebruikers van BlackBerry werden wereldwijd getroffen door problemen met de mobiele e-mail en de directe-berichtendienst – ongeveer de helft van de 70 miljoen abonnees van het bedrijf. De storing duurde in Nederland drie dagen.

Tweede Kamerlid Martijn van Dam (PvdA) stelt nu schriftelijke vragen over de compensatie die het bedrijf biedt. Hij vindt het aanbod dat RIM enkele dagen geleden heeft gedaan om gebruikers te compenseren voor het uitvallen van de diensten „onvoldoende”. De fabrikant kondigde een compensatie in natura aan, door een aantal apps tijdelijk gratis ter beschikking te stellen. Volgens Van Dam is het echter gerechtvaardigd dat RIM met een financiële compensatie komt voor de falende dienstverlening.

Verhagen moet verder proberen te achterhalen hoeveel extra kosten BlackBerry-gebruikers hebben gemaakt doordat ze tijdens de storing niet konden pingen en e-mailen, en sms’jes moesten sturen of extra hebben moeten bellen. De providers zouden cijfers hierover openbaar moeten maken, meent Van Dam.

Ook de Consumentenbond is niet tevreden met de compensatie die BlackBerry bood in de vorm van apps ter waarde van ongeveer 75 euro. De bond pleit voor een wettelijke compensatieregeling bij een storing. (Novum)