Kortkolom economie

Sterke kwartaalgroei luxegoederen LVMH

Rotterdam. Het bedrijf voor luxe champagne, mode en accessoires Moët Hennessy Louis Vuitton (LVMH) heeft in het derde kwartaal een sterke groei doorgemaakt. De succesvolle overname van juwelier Bulgari en het economisch terugveren van Japan bleken daarbij troef. De onderneming achter onder meer het champagnemerk Dom Pérignon en ontwerper Marc Jacobs liet dinsdag weten dat de omzet is gestegen naar zes miljard euro. Dat is een stijging van 19 procent ten opzichte van vorig kwartaal. De grootste groei bleek te zitten in het segment van horloges en juwelen. De omzet verdubbelde daar vergeleken met vorig kwartaal naar 636 miljoen euro. LVMH profiteerde verder van de goede verkoop in onder meer Hongkong en het aantrekken van de vraag naar luxegoederen in Japan na de aardbeving en tsunami in maart. LVMH zei dat het voor de rest van het jaar vergelijkbare omzetcijfers verwacht. (Novum/AP)

Voor het eerst minder sms’jes verstuurd

Rotterdam. De komst van internet op de mobiele telefoon heeft voor het eerst gezorgd voor minder verstuurde sms-berichten. Dit blijkt uit cijfers van de telecom markttoezichthouder OPTA. In de eerste helft van 2011 werden er nog 5,73 miljard berichten verstuurd. In de laatste zes maanden van 2010 was dat aantal nog 5,9 miljard. Steeds meer mensen maken gebruik van gratis servicediensten zoals WhatsApp en Ping in plaats van betaalde sms’jes. Ook halen telefoonproviders voor het eerst meer omzet dankzij datagebruik (ruim 400 miljoen euro tegenover 378 miljoen euro voor sms-diensten). De nieuwe cijfers zijn voor telecomaanbieders als KPN en Vodafone een bevestiging van hun voornemen om mobiel internet flink duurder te maken. (NRC)

Negentig banen weg bij Sollans Solar

Maastricht. Solland Solar gaat zich volledig richten op Sunweb-zonnepanelen en niet meer op serieproductie van zonnecellen. Door de koerswijziging gaan 90 van de 280 banen verloren. De vestiging van de onderneming in Heerlen gaat zich toeleggen op het produceren van cellen voor de panelen en de verdere ontwikkeling van de Sunweb-technologie. De panelen zelf worden in de Solland-fabriek in Sittard gemaakt. Directeur verkoop Thomas van der Zijden verwacht dat de panelen het door hun rendement en uiterlijk goed gaan doen. Productie van afzonderlijke zonnecellen is door overcapaciteit in de markt en een prijsdaling tot 50 procent in het afgelopen jaar niet langer rendabel. (NRC)