Jip en Janneke perfect in musical

Jip en Janneke, de mjoeziekul. Bos Theaterproducties en Firma Rieks Swarte. Gezien: 16/10, Haarlem. Jipenjannekedemusical.nl ****

Alsof ze altijd al pop waren, stelen Jip en Janneke de show in hun eigen Mjoeziekul. Ze leren elkaar kennen door de heg, broeden in de lente eitjes uit en nemen als het zo uitkomt een hondje mee naar huis.

Zestig jaar geleden bedacht Annie M.G. Schmidt de twee kleuters, die door de zwart-witillustraties van Fiep Westendorp onsterfelijk werden. En nu is vormgever en regisseur Rieks Swarte erin geslaagd de buurvriendjes uit hun papieren keurslijf te halen. De koddige verhaaltjes over de alledaagse speel- en logeerpartijtjes spatten van het podium af. Kim van Zeben en Babbe Groenhagen voorzien de poppen grandioos van de door Westendorp getekende kleutermotoriek. Jip en Janneke zijn onhandig, aandoenlijk en reageren volkomen onbevangen. Hun stemmen klinken alsof ze altijd hebben gepraat.

De tweedimensionale huis-tuin-en-keukenwereld om hen heen, wordt gecreëerd door de vier acteurs die de ouders spelen. In kleurrijke kostuums verhangen zij beschilderde doeken en sjouwen ze met bordkartonnen huizen en ijscokarren. Hun stripachtige spel maakt de kneuterige jarenvijftigtijdgeest, die toch aan de verhaaltjes kleeft, hilarisch. Daarbij worden ze geholpen door de muziek van Fay Lovsky. Met liedteksten als „Oh, oh, wat kan een mens toch snakken naar een wasmachien” en „Rabarber, rabarber, hoei!” heeft zij helemaal de juiste toon gevonden. Daarin schuilt de kracht van de musical: de lichte ironie die in al het werk van Nederlands grootste kinderverhalenschrijfster én eerste musicalschrijfster is terug te vinden, krijgt een vette knipoog.