Boze klanten BlackBerry krijgen apps na drie dagen internetstoring

Je mag een gegeven paard niet in de bek kijken. Maar de compensatie die BlackBerry-producent Research in Motion zijn klanten biedt voor de dagenlange internetstoring, valt niet overal in de smaak.

BlackBerry-gebruikers mogen van RIM voor 100 dollar aan software downloaden. Daaronder zijn spelletjes als Bejeweled, Texas Poker en een vertaalprogramma. Zakelijke klanten krijgen een maand lang extra gratis support.

Dat zijn geen cadeautjes waar je hart sneller van gaat kloppen. Columnist Robert Cheng van technologiesite CNet vindt dat RIM beter hardware kan weggeven: een goedkope upgrade naar een nieuw toestel, of desnoods een PlayBook-tablet.

De Amerikaan vindt de compensatie maar karig, ook al viel de BlackBerry-storing in de Verenigde Staten nog mee. Die duurde een dag, terwijl de dienst in Europa drie dagen heeft platgelegen.

De BlackBerry is vooral geliefd wegens de berichtenservice, mail en het toetsenbord: veeltikkers gebruiken dat liever dan een aanraakscherm. Maar als het gebruikers om leuke software voor smartphones zou gaan, oordeelt Cheng, zouden ze sowieso moeten kiezen voor een iPhone of Android-toestel.

RIM heeft juist moeite aansluiting te vinden bij deze typische app-phones. Het aanbod in de BlackBerry-softwarewinkel is nogal schraal, blijkt ook uit de weggeefactie.

Critici vrezen dat de storing het Canadese bedrijf nog verder op achterstand zet, omdat de betrouwbaarheid van het BlackBerry-netwerk juist een van de sterke punten van het bedrijf was.

Op de Nederlandse technologiesite Tweakers zijn de reacties op de geboden compensatie genuanceerder.  „Als ze maar van de fout geleerd hebben”, oordeelt iemand. „Het gaat om het gebaar.”